مقالات کاربردی

پرلاتور شیرآلات چیست + بررسی کاربرد پرلاتور شیرآلات

پرلاتور شیرآلات

پرلاتور چیست؟ در گذشته ساختار شیرآلات بهداشتی ساده‌تر بود؛ درنتیجه جریان آب از آن‌ها نیز بدون گذشتن از فیلتر خاصی، و به راحتی و سادگی از بخش آبریز خارج می‌شد. اما به مرور زمان و اهمیت بیش‌تر در کاهش مصرف آب ساختار شیرآلات کمی تغییر کرد و پیچیده‌تر شد. اجزای ساده و قدیمی جای خود را به اجزای بهینه‌شده و مدرن دادند. به این ترتیب حتی قطعاتی جدید که قبلا طراحی نشده‌بودند، متولد شدند و پا به دنیای شیرآلات ساختمانی گذاشتند!

یکی از این قطعات جدید، پرلاتور شیرآلات یا همان آب‌فشان است؛ که در انواع مختلف و برای اهدافی خاص طراحی و تولید شده‌است. در این مقاله به شما خواهیم‌گفت که پرلاتور شیرآلات چیست؟ و به‌ صورت جزء‌ به‌ جزء به معرفی و بررسی کاربرد پرلاتور شیرآلات و اجزای پرلاتور خواهیم‌پرداخت.

پرلاتور شیرآلات چیست؟

پرلاتور چیست

پرلاتور چیست؟ منظور از پرلاتور شیرآلات صفحاتی با ساختار مشبک است که به انتهای آبریز شیرالات بهداشتی نصب می‌شوند. پرلاتورها آخرین قطعه در شیرآلات هستند که جریان آب از ‌آن‌ها عبور می‌کند. طی این فرآیند مقداری هم هوا با جریان آب ترکیب شده و از شیر خارج می‌گردد.

آن‌ها ممکن است از متریال مختلف، در ابعاد و انواع متفاوتی ساخته‌شده‌باشند؛ پس طبیعتا هر کدام ویژگی‌های خاص خودش را خواهدداشت، که در ادامه همین مطلب به بررسی هر یک پرداخته‌ایم. جالب است بدانید واژه پرل (Pearl) در زبان انگلیسی به معنای مروارید است؛ از همین رو این نام را برای سرشیر کاهنده مصرف آب برگزیده‌اند تا برای جریان آب، تداعی‌گر لطافت و ظرافت دانه‌های زیبای مروارید باشد.

  11 روش جرم گیری شیرآلات به بهترین شکل ممکن!

آشنایی با ساختار درونی و اجزای انواع پرلاتور شیرالات

پرلاتور شیرآلات صفحاتی مشبک هستند که با حالتی خاص روی هم قرارگرفته‌اند. این صفحات در هم تنیده‌شده ممکن است از فلزات یا مواد پلاستیکی ساخته‌شده‌باشند. این صفحات توری‌مانند به شکلی روی هم قرارگرفته‌اند که هنگام خروج جریان آب از شیر، بتوانند مقدار قابل توجهی هوا را نیز با آب ترکیب کنند؛ در نتیجه جریان خروجی آب از پرلاتورها خالص نبوده و ترکیب جالبی از آب و هوا می‌باشد؛ به همین دلیل به پرلاتورها سرشیر کاهنده آب نیز می‌گویند.

این قطعه شامل چند بخش اصلی زیر است:

⦁ واشر

برای جلوگیری از نشتی یا پاشش آب از علمک شیر، یک واشر پلاستیکی بین پرلاتور و محل نصب آن روی شیرآلات بهداشتی قرارمی‌گیرد؛ تا اصطکاک لازم را ایجاد کند.

⦁ محدودکننده جریان آب

این قطعه، صفحه‌ای از جنس فلز یا پلاستیک است که در ابتدا جریان آب را پشت خود نگه‌داشته، و سپس آن را به سمت خروجی هدایت می‌کند.

⦁ فیلتر

این قطعه جهت جداسازی ناخالصی‌های موجود در آب، تعبیه می‌شود.

⦁ ترکیب‌کننده آب و هوا

همان‌طور که از نام آن پیداست، این قطعه وظیفه ترکیب کردن آب و هوا را دارد. جالب است بدانید پروسه کاهش مصرف آب دقیقا در همین نقطه اتفاق می‌افتد؛ درست جایی‌که ذرات هوا به جریان آب نفوذ می‌کنند!

⦁ توری مشبک

توری مشبکی که در انتهایی‌ترین بخش پرلاتور شیرالات قرار دارد، معمولا از جنس فلز می‌باشد. این قطعه آخرین قطعه‌ای است که جریان آب پیش از خروج، آن را پشت سر می‌گذارد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره علت رسوب آب در لوله را بخوانید.

4 کاربرد پرلاتور شیرآلات که تا کنون نمی‌ دانستید!

استفاده از انواع پرلاتور شیرآلات مزایایی دارد که با گذر زمان به اهمیت آن بیش‌تر پی خواهیدبرد. از جمله:

  • کاهش چشم‌گیر مصرف آب تا 50 درصد!
  • کنترل جریان آب جهت جلوگیری از پاشش آب به اطراف
  • جلوگیری از فشار زیاد و نامطلوب آب
  • ثابت نگه‌داشتن فشار آب و جلوگیری از افت فشار با ترکیب کردن هوا در جریان آب

آب‌ فشان‌ ها روی چه نوع شیرآلاتی نصب می‌ شوند؟

این قطعات کوچک اما کاربردی معمولا روی تجهیزات زیر قابل نصب هستند:

  • انواع شیرآلات آشپزخانه
  • انواع شیرآلات حمام
  • انواع شیرآلات توالت
  • انواع شیرآلات روشویی
  • انواع شلنگ توالت

معرفی جدیدترین پرلاتور شیرآلات و آشنایی با انواع آن‌ ها

پرلاتور شیرآلات انواع مختلفی دارند. علاوه‌بر متریال سازنده آن‌ها که ممکن است با یک‌دیگر متفاوت باشند، طراحی جریان آب خروجی آن‌ها هم ممکن است با یک‌دیگر فرق داشته‌باشند. بنابراین میزان توانایی در کاهش مصرف آب نیز در آن‌ها با یک‌دیگر فرق دارد.

پرلاتور شیرآلات بهداشتی از لحاظ شکل جریان آب خروجی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

پرلاتور شیرآلات چیست

⦁ سکه ای

پرلاتور سکه‌ ای شیرآلات جزو جدیدترین مدل در انواع پرلاتورهاست. جالب‌‌ترین نکته درباره پرلاتور سکه‌ای این است که به راحتی و به کمک تنها یک سکه (بدون نیاز به آچار خاصی) باز می‌شود؛ تا بتوانید رسوب آن را بگیرید.

از بهترین شیرآلات خارجی که از پرلاتور سکه‌ای در ساختارشان استفاده‌شده‌است، می‌توان شیرآلات ایتالیایی نوبیلی و شیرآلات ویسن‌تین را نام برد.

⦁ ضد رسوب

از دیگر انواع جدید پرلاتورها می‌توان پرلاتور ضد رسوب را نام برد. متریال سازنده توری پرلاتورهای ضد رسوب، سیلیکونی و نرم است؛ تا بتوان تنها با لمس دست (بدون بازکردن قطعه از روی شیر)، آن‌ها را رسوب‌گیری کرد. پیشنهاد می شود ازجدیدترین مدل های شیر ظرفشویی گلزارهوم دیدن فرمایید.

کاربرد پرلاتور شیرآلات

⦁ میکادو

ظاهرا جذاب‌ ترین پرلاتور نوع میکادو است که جریان آب را به‌صورت لوزی‌های عمودی و منظم درمی‌آورد؛ و صحنه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز از ریزش آب می‌سازد! پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره نصب کفشور را بخوانید.

کاربردهای پرلاتور شیرآلات

⦁ هوا دهنده

جریان آب خروجی از پرلاتور هوادهنده، به دلیل ترکیب جریان هوا با آب، کمی حجیم‌تر و به رنگ سفید است. چنین جریان آبی باعث می‌شود حس نرمی بیش‌تری روی پوست خود احساس کنید. یکی از رایج‌ترین پرلاتورها در شیرآلات بهداشتی منزل، پرلاتور هوادهنده می‌باشد.

پرلاتور هوا دهنده

⦁ لمینار

پرلاتور شیرآلات مدل لمینار، بدون آن‌که جریان آب را با هوا مخلوط کند، آن را در مسیری مشخص و مستقیم از شیر خارج می‌کند. استفاده از پرلاتور لمینار معمولا در اماکنی رایج است که نیاز به جریان آب پرفشارتر و قوی‌تری دارند؛ اماکنی مانند مراکز بهداشتی و درمانی. پیشنهاد می شود ازجدیدترین مدل های شیرآلات توکار گلزارهوم دیدن فرمایید.

پرلاتورهای شیرآلات چیست

⦁ اسپری‌ کننده سوزنی یا پاششی

الگوی ریزش آب در پرلاتور اسپری‌کننده بسیار شبیه به الگوی ریزش در انواع دوش‌های حمام است. اما کمی متفاوت‌تر و پرفشارتر! این نوع پرلاتور برای جلوگیری از افت فشار مقدار هوای قابل توجهی را با جریان آب ترکیب می‌کند؛ در نتیجه با نصب آن نه تنها مشکل افت فشار حل می‌شود، بلکه تا حد زیادی هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌گردد. معمولا تعداد خروجی جریان آب در پرلاتورهای اسپری‌کننده 18 عدد است. اگر میخواهید در مورد آینه توالت و انواع آن اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره انواع آینه توالت را بخوانید.

انواع پرلاتور شیرآلات

⦁ اسپری‌ کننده بارانی

جریان آب خروجی در پرلاتور اسپری‌کننده بارانی شباهت زیادی به پرلاتور اسپری‌کننده سوزنی دارد. با این تفاوت که در این نوع آبفشان، مقدار هوای کم‌تری با جریان آب ترکیب می‌شود؛ در نتیجه درصد آب بیش‌تری از شیر خارج می‌گردد. ازطرفی به‌خاطر درصد پایین ذرات هوا در میان ذرات آب، فشار جریان آب کم‌تر از فشار آن در آب‌فشان سوزنی یا پاششی است. همین موضوع باعث می‌شود دقیقا حس دوش‌گرفتن واقعی برای دستان شما تداعی شود!

از آب‌ فشان اسپری‌ کننده بارانی بیش‌تر در شیرآلات آشپزخانه استفاده شده‌است. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره رسوب زدایی سردوش حمام را بخوانید.

  0 تا 100 تعویض شیر و علمک دستشویی + تعویض شیر ظرفشویی

نحوه تمیز کردن انواع پرلاتور شیرآلات

پرلاتور شیرآلات به‌دلیل عبوردادن جریان آب از خود، بعد از مدتی دچار رسوب‌گرفتگی می‌شوند. و به دنبال آن فشار آب نیز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بهتر است هر چند وقت یک‌بار پرلاتور شیرالات یا آب‌فشان را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن انواع پرلاتور شیرآلات کار ساده‌ای است. فقط کافیست مراحل زیر را به درستی انجام دهید:

  • درصورت آچارخور بودن آب‌فشان شیرآلات، مهره آب‌فشان را با آچاری مناسب و در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید؛ و درصورت سکه‌ای بودن پرلاتور، آن را به کمک سکه یا هر وسیله مناسب دیگری از روی شیر باز کنید.
  • توری پرلاتور را از مهره آن جدا کنید و آن را درون محلول رقیق آب و سرکه قراردهید.
  • توری آب‌فشان را به کمک بُرسی مناسب یا یک مسواک تمیز کنید.

    شیر آب را باز کنید تا رسوبات درون علمک آن خارج شوند. بهتر است در نبود آبفشان شیر را به آرامی باز کنید تا قطرات آب به اطراف پاشیده نشود.

  • توری پرلاتور را درون مهره خود قراردهید و روی شیر ببندید.
  • درصورت آچارخور بودن آب‌فشان شیرآلات، آن را با آچار مناسب و خلاف جهت عقربه‌های ساعت روی شیر محکم کنید.

    توجه داشته‌باشید که برای تعویض و نصب پرلاتور شیرآلات نیز باید همین اقدامات را انجام دهید.

بهترین پرلاتور شیرالات

بهترین پرلاتور شیرآلات کدام است؟

یکی از بهترین و معروف‌ترین پرلاتور شیرآلات متعلق به برند نئوپرل (Neopearl) و ساخت کشور سوئیس می‌باشد؛ که برند فوق‌العاده نوبیلی ایتالیا برای تمام شیرآلات خود از آب‌فشان‌های نئوپرل استفاده کرده‌است.

برخی از سوالات متداول

پرلاتور چیست؟

منظور از پرلاتور شیرآلات صفحاتی با ساختار مشبک است که به انتهای آبریز شیرالات بهداشتی نصب می‌شوند. پرلاتورها آخرین قطعه در شیرآلات هستند که جریان آب از ‌آن‌ها عبور می‌کند. طی این فرآیند مقداری هم هوا با جریان آب ترکیب شده و از شیر خارج می‌گردد.

کاربرد پرلاتور شیرآلات چیست؟

کاهش چشم‌گیر مصرف آب تا 50 درصد! - کنترل جریان آب جهت جلوگیری از پاشش آب به اطراف - جلوگیری از فشار زیاد و نامطلوب آب - ثابت نگه‌داشتن فشار آب و جلوگیری از افت فشار با ترکیب کردن هوا در جریان آب.

4 thoughts on “پرلاتور شیرآلات چیست + بررسی کاربرد پرلاتور شیرآلات

  1. لطفی گفت:

    سلام ممنون از معرفی انواع پرلاتور . مقاله بسیار خوبی بود

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

  2. احمد گفت:

    وقتتون بخیر باشه. بسیار ممنونم از اطلاعات ارزشمندتون. من مشابه محصول شما را در داخل سایتhttps://www.elegantecabin.com/%d9%be%d8%b1%d9%84%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%b4%db%8c%d8%b1%d8%a2%d9%84%d8%a7%d8%aa/نیز دیده ام و میخواستم بدونم وجه تمایز شما با این مجموعه چه هست و اینکه از چه طریقی میتونم سفارش خودم رو ثبت کنم؟

    1. سلام وقتتون بخیر – شما با شماره تماس ۹۱۰۰۳۳۷۷ میتونین تماس بگیرید و سفارشتون رو ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *