مقالات کاربردی

0 تا 100 تعویض شیر و علمک دستشویی + تعویض شیر ظرفشویی

تعویض شیر ظرفشویی

به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به تعویض شیر ظرفشویی آشپزخانه یا تعویض علمک شیر اهرمی داشته باشید. شیر قبلی قدیمی و کهنه به نظر می رسد یا کارایی مناسب خود را از دست داده است. همین طور ممکن است بخواهید یکی از شیرهای ظرفشویی مدرن و امروزی را جایگزین کرده و از جلوه و کاربری عالی آن لذت ببرید.

ممکن است ده‌ها دلیل دیگر برای تعویض شیرآلات بهداشتی وجود داشته‌باشد؛ بنابراین دلیل این کار اصلا مهم نیست. در چنین شرایطی می‌بایست از یک کارشناس فنی حرفه‌ای کمک بگیرید؛ درغیر این‌ صورت باید نحوه تعویض شیر ظرفشویی آشپزخانه یا دیگر شیرآلات را بلد باشید. به همین جهت در این مقاله آموزشی 0 تا 100 تعویض شیر و علمک دستشویی و تعویض شیر ظرفشویی را به شما ارائه داده‌ایم؛ تا بتوانید خودتان به تنهایی این کار را در منزل انجام دهید.

در ادامه با مراحل تعویض شیر ظرفشویی (اموزش تعویض علمک شیر ظرفشویی) همراه وبلاگ گلزارهوم باشید.

معرفی بهترین شیرآلات بهداشتی خارجی دستشویی

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد تعویض شیر دستشویی را دارید، حتما آن را با دقت انتخاب کنید؛ چرا که شیرآلات بهداشتی توالت و روشویی جزو پرمصرف‌ترین شیرآلات در منزل هستند. بنابراین بهتر است آن‌ها را از میان شیرآلات بهداشتی خارجی انتخاب نمایید. برندهای زیر تولیدکننده بهترین شیرآلات خارجی هستند که محصولات‌شان در فروشگاه اینترنتی گلزارهوم موجود است:

  • برند نوبیلی ساخت ایتالیا
  • برند ویسن‌ تین تحت لیسانس ایتالیا
  • برند الپس تحت لیسانس اسپانیا

لازم به ذکر است که تمامی محصولات این سه برند، دارای پنج سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش هستند. از طرفی کاتریج شیرآلات نوبیلی دارای بیست سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام‌ العمر است.

  0تا 100 شیرآلات هوشمند چیست + نحوه عملکرد این نوع از شیرالات

آموزش گام به گام نصب شیر دستشویی اهرمی

در این مقاله منظور از شیر دستشویی هم شیر توالت است و هم شیر روشویی؛ که آموزش تعویض هر دو را به‌صورت مرحله به مرحله در ادامه مطالعه خواهیدکرد. در نتیجه روش تعویض هر کدام را به‌صورت مجزا آموزش داده‌ایم.

نحوه تعویض شیر توالت اهرمی روکار

همان‌طور که می‌دانید تمام اجزای شیرآلات بهداشتی روکار از جمله مغزی آن‌ها خارج از دیوار نصب می‌شود. حتی نقطه اتصال لوله‌های آب به شیر، در خارجی‌ترین سطح دیوار قرار دارد؛ بنابراین برای تعویض انواع شیرالات بهداشتی روکار، نیازی به ایجاد برش یا تخریب دیوار نیست. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم پس از بازکردن شیر قبلی، طبق مراحل زیر کار تعویض شیر دستشویی یا همان شیر توالت را پیش ببرید:

  1. ابتدا جریان اصلی آب را قطع کنید.
  2. یک آچار فرانسه آماده کنید.
  3. لنگی‌های داخل جعبه را بیرون بیاورید. (دو عدد لنگی درون جعبه شیرآلات روکار موجود است)
  4. لنگی‌ها معمولا دارای دو سر متفاوت هستند. یکی کوچک و دیگری بزرگ. طرف کوچک‌تر هر لنگی را با نوار تفلون به منظور آب‌بندی بپوشانید.
  5. هر یک از سری‌های آب‌بندی‌شده لنگی‌ها را به مجرای لوله آب سرد و آب گرم متصل کنید.
  6. برای محکم کردن لنگی‌ها روی مجرای لوله‌ها از آچارفرانسه استفاده کنید.
  7. سعی کنید زاویه نصب هر دو لنگی متناسب با یک‌دیگر باشد. (برای اطمینان از فاصله درست لنگی‌ها‌ آن‌ها را با رویه شیر توالت مقایسه کنید)
  8. کاورهای مخصوص لنگی‌ها را روی آن‌ها ببندید. برای این کار نیازی به هیچ ابزاری نیست و می‌توانید با دست آن‌ها را نصب کنید. درصورت تلسکوپی بودن کاورها می‌بایست آن‌ها را در حالت جمع‌شده روی لنگی‌ها قرار داده و با دست بچرخانید؛ دراین‌صورت طول کاور تلسکوپی افزایش یافته و روی مهره لنگی‌ها را می‌پوشاند.
  9. واشرهای تخت را روی لنگی‌ها قرار دهید. توجه داشته‌ باشید که این واشر‌ها ظریف هستند؛ علاوه‌بر آن‌که شل بستن‌شان باعث نشت آب می‌شود، سفت بستن‌شان هم باعث پارگی واشر می‌گردد.
  10. ابتدا با دست مهره‌های پشت شیر دستشویی را روی واشرهایی که مرحله قبل قرار دادید، ببندید؛ سپس هر دو را با آچار فرانسه محکم کنید. البته نیازی نیست که بیش از حد آن‌ها را محکم کنید.
  11. شیر آب را باز کنید؛ تا درصورت بروز نشت آب یا هر مشکل دیگری در مراحل نصب آن را برطرف نمایید.
  12. شلنگ توالت را در جای خود قرار دهید؛ و مهره آن را با دست محکم کنید.

نصب شیر دسشویی

نشت آب هنگام تعویض شیر دستشویی اهرمی

اگر تمام 12 مرحله بالا را به درستی طی کرده باشید، نباید مشکلی بعد از تعویض شیر دستشویی پیش بیاید. اما ممکن است به دلیل محکم نبودن مهره‌ها یا واشرها، کمی آب از بدنه شیر چکه کند. دراین‌صورت، میزان محکم بودن مهره‌ها و واشرها را در محل نشت آب مورد بررسی قرار دهید؛ و درصورت نیاز کمی آن را سفت‌تر کنید. تا جایی که نشت آب از آن نقطه قطع شود.

نحوه تعویض شیر روشویی

برای تعویض شیر روشویی قدیمی روکار نیاز به شیر پیسوار نیز دارید؛ که ما دو نوع از بهترین شیرهای پیسوار را به شما معرفی می‌کنیم که هر دو دارای 2 سال گارانتی و 3 سال خدمات پس از فروش هستند:

  • شیر پیسوار فیلتردار ویسن‌تین
  • شیر پیسوار الپس

در ادامه، پس از بازکردن شیر روشویی قبلی، طبق مراحل زیر کار نصب و تعویض شیر روشویی اهرمی روکار را پیش ببرید:

  1. ابتدا جریان اصلی آب را قطع کنید.
  2. سپس دو شلنگ پیسوار را (بدون پیچیدن نوار تفلون) در زیر شیر نصب کنید. برای این کار ابتدا با دست شلنگ‌های سرد و گرم را بسته و سپس با آچار آن‌ها را زیر شیر محکم کنید.
  3. دو لوله مسی داخل علمک شیر روشویی وجود دارد؛ که به آن‌ها پیچ زیربند هم می‌گویند. در این مرحله باید آن‌ها را به شلنگ‌های پیسوار وصل کنید.
  4. اورینگ کف شیر را در جای خود قرار دهید. یعنی روی سوراخ مخصوص نصب شیر.
  5. حالا باید شلنگ‌های پیسوار را از درون این سوراخ رد کنید.
  6. مهره زیربند شیر را از زیر سوراخ سینک ببندید. درصورت نیاز برای محکم کردن علمک شیر روشویی، می‌توانید برای بستن مهره از آچار مناسب استفاده نمایید.
  7. شلنگ‌های پیسوار متصل به شیر روشویی را به شیر پیسوار وصل کنید. سپس آن را با آچار فرانسه محکم کنید.
  8. با باز کردن شیر آب درستی مراحل نصب را مورد آزمایش قرار دهید

تعویض شیر ظرفشویی

پس از مدتی استفاده از شیر ظرفشویی فعلی به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به تعویض آن داشته‌ باشید. به‌طور مثال ممکن است اهرم شیر قبلی، به شکلی هرز شده و در استفاده از آن، مشکلاتی را تجربه کنید. همین طور این مشکل می‌تواند به علمک شیر ظرفشویی مربوط شده یا به شکل ظاهری آن وابسته باشد.

کدر شدن و از دست رفتن زیبایی و جلوه ظاهری شیرآلات، باعث می شود که مایل به تعویض آن‌ها و جایگزینی با یک شیر نو باشید. اما جایگزین کردن یک شیر ظرفشویی جدید هم پروسه خاص خودش را دارد. از خرید آن گرفته تا تعویض و نصبش را باید با دقت کافی انجام دهید.

  0 تا 100 بررسی شیرآلات لاکچری + تصویر

خرید بهترین شیر ظرفشویی خارجی

اگر قصد خرید بهترین شیر ظرفشویی خارجی را دارید، ما به شما برندهای معتبر زیر را که محصولاتشان در فروشگاه اینترنتی گلزارهوم نیز موجود است را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • شیر ظرفشویی نوبیلی ساخت کشور ایتالیا
  • شیر ظرفشویی ویسن‌تین تحت لیسانس کشور ایتالیا

که محصولات هر دو برند در دو نوع زیر طراحی و ساخته شده‌اند:

  • شیر ظرفشویی ساده
  • شیر ظرفشویی شاوری

که همگی این محصولات توسط شرکت بازرگانی گلزار به مدت 5 سال گارانتی شده‌اند؛ و از 10 سال خدمات پس از فروش برخوردارند.

نحوه باز کردن شیر ظرفشویی اهرمی

برای نصب یک شیر تک پایه ظرفشویی، لازم است که پیش از هر چیزی شیر قبلی را از جای خود باز کرده و جدا سازید. بنابراین برای اطمینان از درست بودن نحوه باز كردن شير ظرفشويي قدیمی ، مراحل زیر را با دقت طی کنید:

  1. ابتدا شیر پیسوار که معمولا زیر سینک ظرفشویی قرار گرفته را قطع کنید تا جریان آب قطع شود.
  2. از یک آچار فرانسه برای بازکردن شلنگ‌های پیسوار از شیر پیسوار کمک بگیرید. راهنمای خرید شیر ظرفشویی را مطالعه کنید.
  3. در مرحله بعدی یک آچار تخت را برداشته و به کمک آن بخش نعلی زیر شیر ظرفشویی را باز کرده و شیر را از داخل سینک ظرفشویی بیرون بیاورید.

پس از آن که شیر ظرفشویی قبلی را خارج کردید، به نیمه راه تعویض شیر ظرفشویی رسیده‌اید. اکنون کافی است که شیر ظرفشویی جدید را به همراه شلنگ‌های آن از داخل حفره سینک عبور داده و به داخل آن هدایت کنید. اکنون شلنگ ها را متصل کرده و آن‌ ها را به شیر پیسوار وصل کنید. به شلنگ‌ها و محل اتصال آن‌ها دقت کافی داشته‌باشید که هیچ‌گونه مشکلی بابت نشتی آب نداشته‌ باشند.به این ترتیب  باز كردن شير ظرفشويي را انجام می دهید.

نحوه تعویض شیر دستشویی

فراموش نکنید که مراحل نصب شیر ظرفشویی کاملا مشابه نصب شیر روشویی روکار است. بنابراین در‌صورتی که از محکم بودن و آب‌ بندی کامل شلنگ‌ها مطمئن شدید، می‌توانید شیر ظرفشویی را روی سینک محکم‌سازی کنید. در نهایت علم شیر را روی آن نصب کرده و تست عملکرد آن را انجام دهید. از مدل های شیر روگازی روکار دیدن نمایید.

دلایل نشتی علمک شیر ظرفشویی پس از تعویض آن

ممکن است پس از تعویض شیر ظرفشویی متوجه خروج جریان آب از علمک شیر شوید. این جریان ممکن است ضعیف و به‌صورت قطره‌ای باشد، یا کمی قوی‌تر و به‌صورت جریانی متوالی. به‌هرحال اصلی‌ترین دلایل نشتی علمک شیر ظرفشویی پس از تعویض آن، می‌توانند موارد زیر باشند:

  1. محکم نبستن مهره زیربند (که دراین حالت باید به کمک آچار فرانسه کمی مهره را سفت‌تر کنید)
  2. سوراخ بودن علمک شیر ظرفشویی (در چنین حالتی باید علمک تعویض شود)
  3. فرسایش و خوردگی اورینگ (باید اورینگ قدیمی با یک اورینگ جدید تعویض شود)
  4. محل نامناسب قرارگیری اورینگ (در چنین حالتی که اورینگ شل بوده و در جای خود ننشسته باشد، باید آن را با دست در جای خود قرار داده و به کمک آچار فرانسه مهره زیربند را کمی سفت کنید تا اورینگ در جای خودش قرار بگیرد.)

نحوه تعویض علمک شیر ظرفشویی در 6 مرحله

نحوه بازکردن شیر ظرفشویی قدیمی جهت تعویض علمک شیر ظرفشویی (نصب علمک شیر ظرفشویی) در اغلب موارد، توسط آچار آلن و به شکل زیر است:

  1. محل قرارگرفتن آچار آلن روی بدنه شیر ظرفشویی را پیدا کنید (این نقطه معمولا زیر نگین نشانگر آب سرد و گرم است)
  2. نگین نشانگر آب سرد و گرم را از جای خودش خارج کنید.
  3. با آچار آلن مناسب پیچ آلن علمک شیر ظرفشویی را باز کنید.
  4. علمک شیر معیوب را برداشته و علمک سالم را جایگزین کنید.
  5. پیچ آلن را توسط آچار مخصوص ببندید.
  6. نگین نشانگر آب سرد و گرم را به محل خودش برگردانید.

البته توجه داشته‌باشید که در این مورد نحوه بازکردن شیر ظرفشویی اهرمی مشابه دیگر شیرآلات ظرفشویی است.

  0تا 100 شیرآلات هوشمند چیست + نحوه عملکرد این نوع از شیرالات

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم نحوه تعویض شیر دستشویی و نحوه تعویض شیر ظرفشویی را به‌طور کامل و مرحله به مرحله آموزش دهیم. هرچند که توصیه می‌کنیم همیشه برای انجام چنین کارهایی حتما از افراد متخصص کمک بگیرید؛ اما اگر مایل هستید خودتان انجام دهید، باید تمام مراحل گفته‌شده را به درستی طی کنید.

اگر به هردلیلی نتیجه مطلوب حاصل نشد، در اولین فرصت با فردی متخصص تماس بگیرید. در چنین شرایطی متخصصان فنی شرکت بازرگانی گلزارهوم آماده‌اند تا در اسرع وقت مشکل شیرآلات بهداشتی شما را برطرف نمایند. اگر خودتان یا اطرافیان تجربه‌ای از تعویض انواع شیرآلات، نحوه بستن علمک شیر ظرفشویی قدیمی یا تعویض واشر علمک شیر ظرفشویی دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر دوستان درمیان بگذارید.

پیشنهاد می شود مقاله نحوه نصب شیر روشویی را مطالعه کنید.

برخی از سوالات متداول

دلایل نشتی شیر علمک ظرفشویی چیست؟

محکم نبستن مهره زیربند/سوراخ بودن علمک شیر ظرفشویی/فرسایش و خوردگی اورینگ/محل نامناسب قرارگیری اورینگ

بهترین برند شیرالات خارجی برای دستشویی چیست؟

برند نوبیلی ساخت ایتالیا/برند ویسن‌ تین تحت لیسانس ایتالیا/ برند الپس تحت لیسانس اسپانیا

3 thoughts on “0 تا 100 تعویض شیر و علمک دستشویی + تعویض شیر ظرفشویی

  1. مصطفی گفت:

    سلام ممنون که تعویض علمک شیر اهرمی رو توضیح دادید مقاله خیلی خوب و کاملی بود.

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

  2. احمد گفت:

    وقتتون بخیر باشه . بسیار ممنون از اطلاعات ارزشمندتون من مشابه محصول شمارا در سایت https://www.elegantecabin.com/%d8%aa%d8%b9%d9%88%db%8c%d8%b6-%d8%b4%db%8c%d8%b1-%d8%a2%d8%a8/ نیز دیده ام. میخواستم بدونم وجه تمایز شما با این مجموعه چه هست و اینکه از چه طریقی میتونم سفارش خودم رو ثبت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *