مقالات کاربردی

11 روش جرم گیری شیرآلات به بهترین شکل ممکن!

جرم گیری شیرآلات

آن‌جایی که براقی شیرآلات، نقش موثری در جلوه و زیبایی سرویس بهداشتی، حمام یا حتی آشپزخانه دارد. پس لازم است که نسبت به مراحل کارآمد تمیز کردن آن‌ها و جرم گیری شیرآلات به‌درستی بدانیم و به‌موقع این اصول و روش‌ها را به کار ببندیم. یکی از گام‌های مهم در استفاده از انواع شیرآلات، نصب صحیح آن‌ها است. اما پس از نصب باید نسبت به نگهداری شیرآلات و جرم گیری مناسب و دوره‌ای آن‌ها اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم تا روش‌های بسیار ساده اما مؤثر در مورد تمیز کردن و جرم گیری شیرآلات را به شما توضیح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

جرم گیری شیرآلات

حتما زمان زیادی را صرف خرید بهترین برند شیر منزل خود کرده‌اید؛ چون به زیبایی و دیزاین بخش‌های مختلف خانه اهمیت می‌دهید. در نتیجه درخشندگی آن‌ها نیز باید برایتان مهم باشد. چرا که اوج زیبایی انواع شیرآلات بهداشتی متعلق به زمانی‌ست که هیچ جرمی روی بدنه آن‌ها به چشم نخورد. پس این‌جاست که می‌توان به اهمیت تمیز کردن جرم و رسوب شیرآلات پی برد. درواقع پروسه جرم گیری شیرآلات عبارت است از اقداماتی که بدون آسیب به لایه آبکاری شده انواع شیرالات بهداشتی، با هدف تمیز کردن آن‌ها انجام می‌شود.

تمیز کردن شیرآلات

2 هشدار برای تمیز کردن شیرآلات

لازم است قبل از آن‌که با روش‌های تمیز کردن شیرآلات آشنا شوید، نکات مهمی را رعایت کنید؛ تا حین انجام این کار آسیبی به شیرآلات شما نرسد. مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

1. عدم استفاده از مواد تمیزکننده و پاک‌کننده‌های اسیدی یا شیمیایی از جمله جوهر نمک، وایتکس و ..

2. عدم استفاده از انواع سیم‌های ظرفشویی و هر شئ خراش‌دهنده و زبر دیگر

هم‌چنین به خاطر داشته‌ باشید مواردی که در بالا گفتیم، نه تنها برای شیرآلات، بلکه برای سینک ظرفشویی نیز مضر است. چرا که ممکن است جرم‌گیری اتفاق بیافتد، اما لایه براق رویی شیر نیز جلای خود را از دست داده و بر اثر زبری اشیائی مانند سیم ظرفشویی نیز پر از خط‌و‌خش خواهد شد. پیشنهاد می شود از انواع توالت فرنگی مجموعه دیدن فرمایید.

  0 تا 100 انواع شیرآلات بهداشتی + تصویر

رعایت اصول ایمنی حین جرم گیری شیرآلات

از هر روشی که برای از بین بردن جرم شیرآلات استفاده می‌کنید، یادتان باشد که اصول ایمنی را رعایت کنید. رعایت اصول اولیه زیر هنگام انجام این کار ضروری است:

  • استفاده از دستکش بلند
  • داشتن عینک محافظ
  • پوشیدن یک پیش بند مناسب به خصوص وقتی که در حال کار کردن با جرم گیرهای شیمیایی هستید
  • داشتن ماسک مناسب

جرم گیری شیرآلات اهرمی

11 روش برای از بین بردن جرم شیرآلات

لازم است که پیش از انجام هر کاری ابتدا نوع آبکاری شیرها را بدانید. معمولا برای آبکاری‌های مختلف، باید روش‌های مخصوص تمیزکاری مختلفی را به کار گرفت. درواقع می‌توان گفت که روش اختصاصی تمیز کردن برای هر کدام از آن‌ها، ممکن است برای آبکاری سایر شیرآلات مؤثر نباشد. به‌عنوان مثال شیرآلاتی نظیر شیرآلات نوبیلی ایتالیا که به روش PVD آبکاری شده‌اند، مقاومت بسیار بیش‌تری نسبت به دیگر شیرآلات بهداشتی که به روش الکترواستاتیک آبکاری شده‌اند، دارند. بنابراین در این بخش 11 روش جرم گیری شیرآلات اهرمی و غیراهرمی را به شما ارائه داده‌ایم؛ تا بتوانید هر شیر را با روش مناسب آبکاری خودش، جرم گیری کنید:

1. تمیز کردن شیرآلات با آب و صابون

یکی از پاک‌کننده‌های بسیارخوب برای تمیز کردن شیرآلات، محلول آب و صابون است. این محلول آسیبی به شیرآلات نمی‌زند و رنگ آن‌ها را حفظ می‌کند. از طرفی آب و صابون باعث براق شدن انواع شیرآلات بهداشتی می‌شود. فراموش نکنید که برای تمیز کردن شیرهای آب منزل با کف صابون، حتما از اسکاچ نرم استفاده کنید؛ و به سراغ سیم‌های ظرف‌شویی زبر و خشن نروید. این کار باعث خش افتادن روی بدنه شیرالات بهداشتی می‌شود؛ و به مرور زمان لایه آبکاری‌شان را از بین می‌برد. برای جرم گیری شیرآلات با آب و صابون می‌بایست به روش زیر عمل کنید:

1. ابتدا در یک کاسه کوچک تقریباً نیم لیتر آب گرم را با یک یا دو قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی یا مایع دستشویی مخلوط کنید.
2. سپس یک اسفنج را در این محلول بخیسانید.
3. اسفنج را به آرامی بر روی سطح شیر مخصوصاً پایه و دستگیره آن بکشید.
4. اجازه دهید 10 دقیقه محلول روی بدنه شیرآلات بماند.
5. بعد از گذشت 10 دقیقه بدنه شیرالات را آبکشی نمایید.
6. و در انتها با یک دستمال نرم قطرات روی بدنه شیر را خشک کنید. جهت مشاهده انواع شیرآلات روکار کلیک کنید.

از بین بردن جرم شیرآلات

2. جرم گیری شیرآلات با آب

جالب است بدانید که خود آب خالص هم می‌تواند به تمیز کردن شیرآلات کمک کند. البته دراین‌صورت باید نظافت شیرآلات را به‌صورت روزانه دنبال کرده و در این میان وقفه‌ای نیندازید. به این شکل جرم‌ها کاملا سطحی بوده و به راحتی با شست‌وشوی ساده با یک اسفنج نرم و آب پاک خواهند شد.

جرم گیری شیرآلات با جوش شیرین

3. جرم گیری شیرآلات با جوش شیرین

به‌وسیله یک مسواک آغشته به جوش شیرین می‌توانید به تمیز کردن نواحی مختلف شیرآلات بهداشتی بپردازید؛ تا مواد معدنی موجود در آب، که روی بدنه آن‌ها رسوب بسته را از بین ببرید. برای این کار می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • مقداری از جوش شیرین را روی مسواک بریزید.
  • نواحی جرم بسته را با کمک مسواک پاک کنید.
  • اگر شیر مورد نظر درزهای زیادی دارد، حتما مقداری جوش شیرین را در قسمت درزها بریزید.
  • سپس با کمک یک نخ دندان جرم‌ها را بیرون بکشید.
  • بدنه شیر را آبکشی نمایید.
  • بعد از شستشو شیر آب را خشک کنید.

4. آموزش جرم گیری شیرآلات با جوش شیرین و مایع ظرفشویی

جالب است بدانید که اگر جوش شیرین را با مایع ‌ظرف‌شویی ترکیب کنید می‌تواند یک ترکیب ویژه برای از بین بردن جرم‌ شیرآلات باشد. بنابراین باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • در یک ظرف مقداری مایع ظرف‌شویی را با مقداری جوش شیرین ترکیب کنید تا حالت خمیری به خودش بگیرد.
  • بعد با کمک مسواک و خمیر به‌دست آمده شیر را تمیز کنید. (مدت زمان مسواک کشیدن روی شیر به مقدار جرم آن بستگی دارد.)
  • وقتی متوجه شدید که جرم شیر آب پاک شده است، می‌توانید کار را متوقف کنید، شیر را بشویید و بعد آن را خشک کنید. پیشنهاد می شود جهت خرید و مشاهده انواع شیرآلات توکار کلیک کنید.

5. جرم گیری شیرالات با مسواک و نخ دندان!

شاید برایتان عجیب باشد ولی تنها با یک مسواک و تکه‌ای نخ دندان نیز می‌توانید جرم گیری شیرآلات اهرمی و غیر اهرمی را انجام دهید؛ فقط کافی‌ست به ترتیب زیر عمل کنید:

  • درصورت نیاز چند قطره آب بر روی مسواک بریزید.
  • از یک تکه نخ دندان 30 سانتی‌متری برای تمیز کردن نواحی مثل شکاف‌ها و زیر دستگیره‌ها که دسترسی به آن محدود است استفاده کنید.
  • شیر را با آب سرد تمیز کرده و آبکشی نمایید.
  • در نهایت شیر را با یک حوله یا دستمال خشک کنید و برق بیندازید.

آموزش جرم گیری شیرآلات

6. تمیز کردن شیرآلات با خمیردندان

خمیردندان نیز یکی از مناسب‌ترین مواد برای جرم گیری شیرآلات است. برای پاک کردن جرم‌ها باید مقداری از خمیردندان را روی محلی که جرم گرفته بمالید. سپس روی آن اسکاچ یا اسفنج نرم بکشید. وقتی از خمیردندان استفاده می‌کنید حتما بعد از آن شیر را با آب ولرم بشویید تا خمیردندان از روی سطح پاک شود. این روشی بسیار ساده و تأثیرگذار در پاک کردن جرم شیرآلات منزل است. پیشنهاد می شود بهترین شیر ظرفشویی را بخوانید.

  4 علت سفت شدن شیر اهرمی چیست؟ + 3 علت شل شدن شیر اهرمی

7. جرم گیری شیرآلات با سرکه سفید

سرکه از قدرت پاک‌کنندگی بالایی برخوردار است. هم‌چنین برای این‌که راحت این کار را انجام دهید توصیه می‌کنیم که سرکه را در یک ظرف اسپری بریزید؛ و به ترتیب زیر عمل کنید:

  • سرکه را به کل شیر اسپری کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه سرکه روی شیر بماند.
  • بعد از ۱۰ دقیقه با یک دستمال یا اسفنج نرم شیر را کاملا خشک نمایید.
  • سپس شیر را با آب سرد آبکشی کرده و مجددا با یک دستمال یا اسفنج نرم، آن را کاملا خشک کنید.

سرکه به‌دلیل داشتن خاصیت اسیدی می تواند باعث از بین رفتن رنگ شیرآلات رنگی و شیرهای برنجی گردد؛ در‌صورتی‌که از شیرهای بی رنگ و معمولی رایج (یعنی به رنگ کروم) استفاده می کنید، می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

تمیز کردن جرم و رسوب شیرآلات

8. استفاده از آبلیمو یا لیمو ترش برای شستشوی شیرآلات

خاصیت پاک‌کنندگی آب لیموترش برای همه به اثبات رسیده است. از این رو می‌توانید از آب لیموترش برای پاک کردن کلیه شیرآلات منزل خود استفاده کنید و از قدرت پاک‌کنندگی آن شگفت‌زده شوید! برای جرم گیری شیرآلات با آب لیموترش به ترتیب زیر عمل کنید:

  • ابتدا یک لیمو را از میان به دو نیم تقسیم کنید.
  • یک بخش آن را به شیرآلات مورد نظر بمالید و ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. (درصورت استفاده از آبلیمو اسفنج یا دستمال نرم را به آبلیمو آغشته کرده و روی شیرآلات بکشید.)
  • سپس شیر را با آب سرد بشویید.
  • در انتها به کمک یک دستمال نرم، بدنه شیر را خشک کنید.

9. استفاده از نوشابه برای تمیز کردن شیرآلات

پزشکان همواره تأکید دارند که افراد مصرف نوشابه را کم کنند یا کلا آن را کنار بگذارند. چون نوشابه خاصیت اسیدی بالایی دارد و این موضوع برای معده بسیارمضر است. اما همین خاصیت اسیدی نوشابه، آن را به یک ماده شوینده خوب برای از بین بردن جرم شیرآلات تبدیل کرده است. برای این کار بهتر است از نوشابه مشکی استفاده نمایید؛ اما فراموش نکنید که این ماده هم مانند سرکه سفید بهتر است برای شیرآلات رنگی و برنجی استفاده نشود. برای تمیز کردن شیرآلات با نوشابه طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • نوشابه را به‌وسیله اسپری به کل شیر اسپری نمایید.
  • بعد از 10 دقیقه با یک دستمال یا اسفنج نرم به همراه آب، شیر را بشویید.
  • با یک دستمال نرم و خشک آن‌ را پاک کنید. پیشنهاد می شود جهت مشاهده انواع شیر حمام روکار کلیک کنید.

استفاده از آرد برای جرم گیری شیرآلات

10. استفاده از آرد برای جرم گیری شیرآلات

برای جرم گیری شیرآلات به وسیله آرد، باید 10 قاشق غذاخوری سرکه ، یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق غذاخوری آرد را با هم مخلوط نمایید. پس از آن به کمک یک اسفنج تمیز و نرم مخلوط را به محل مورد نظر بزنید؛ و با حرکات چرخشی شیر را به خوبی تمیز کنید. اجازه دهید تمام جرم ها از روی سطح آن پاک شوند. در نهایت شیر را آبکشی کرده و کاملا تمیز و خشک کنید.

11. تمیز کردن شیرآلات با الکل

برای این‌که بتوانید رسوبات شیرآلات را پاک کنید، بهترین کار این است که به سراغ الکل بروید. الکل خاصیت تمیزکنندگی بالایی دارد و می‌تواند به راحتی شیرآلات را تمیز کند. برای این کار باید به ترتیب زیر پیش بروید:

  • پنبه را به الکل آغشته کنید و روی شیر مورد نظر بکشید.
  • باید سریع این کار را انجام دهید چون الکل خیلی زود تبخیر می‌شود.
  • چند دور از ابدا تا انتها روی شیر، پنبه الکلی بکشید.
  • بعد از تمیز کردن حتما شیر را با آب سرد بشویید.
  • در انتها نیز به کمک دستمالی نرم بدنه آن را خشک کنید. پیشنهاد می شود جهت مشاهده انواع شیر ظرفشویی روکار کلیک کنید.

بهترین روش جرم گیری شیرآلات چیست

بهترین روش جرم گیری شیرآلات چیست؟

بهترین روش شستشوی شیرآلات را باید استفاده از محلول آب و صابون بدانیم. آب و صابون در عین‌ حال که رنگ طبیعی شیرآلات را حفظ می‌کند، موجب براق شدن آن‌ها نیز خواهدشد. توصیه می‌کنیم برای به کار گیری این روش، حتما از اسکاچ‌های کاملا نرم و با بافت اسفنجی استفاده کنید؛ تا هیچ‌گونه خط‌وخش روی بدنه آن‌ها ایجاد نگردد . پیشنهاد می شود درباره نگهداری شیرآلات بخوانید.

ساده‌ ترین روش جرم گیری شیرآلات چیست؟

ساده‌ترین روش جرم گیری شیرآلات، پیشگیری کردن از جرم گرفتن آن‌هاست! این روش خودش یکی از راه‌های اساسی برای تضمین عمر شیرآلات و حفظ زیبایی آن‌هاست. در نتیجه 3 نکته مهم برای پیشگیری از جرم گرفتن شیرآلات عبارت‌اند از:

  • هر روز شیرآلات خود را با مایع ظرف‌شویی تمیز کنید.
  • بعد از استفاده از شیرآلات آن‌ها را با یک دستمال خشک کنید.
  • دقت کنید که در حمام و سرویس بهداشتی تهویه مناسب وجود داشته باشد. درصورت وجود رطوبت در این دو فضا، امکان جرم گرفتن و حتی زنگ زدن شیرآلات نیز وجود دارد.

  0 تا 100 بررسی شیرآلات لاکچری + تصویر

کلام آخر

به دلیل وجود املاح و مواد معدنی در آب، همیشه شیرآلات دچار جرم گرفتگی می‌شوند. اما وقتی بدانید که باید همیشه نسبت به نظافت شیرآلات خود اقدام کنید و جرم‌های سبک اولیه را از بین ببرید، دیگر نیازی نیست که به سراغ روش‌های سخت یا استفاده از مواد شیمیایی خطرناک بروید. در این مقاله به تعدادی از روش های جرم گیری شیرآلات و معرفی کم‌ضررترین مواد اشاره کردیم. شما چه روش های دیگری می شناسید که در بالا به آن ها نپرداخته باشیم؟ این روش ها و تجریبات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وبلاگ گلزارهوم در میان بگذارید. مطلب ما در خصوص بهترین برند شیرآلات را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *