مقالات کاربردی

10 اصل نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام که باید بدانید + عکس

نورپردازی سرویس بهداشتی

طراحی داخلی و دکوراسیون در تمام مکان‌ها، به‌خصوص خانه بسیار مهم است. طراحی داخلی خانه می‌تواند ارتباط مستقیمی با شخصیت و روحیات ما داشته و نمایان‌گر آن‌ها باشد. بنابراین توجه به بخش‌های مختلف آن از اهمیت بالایی در ایجاد حس رضایت و آسایش برای ما برخوردار است.

یکی از بخش‌های مهم در طراحی داخلی که باید توجه زیادی به آن نیز داشته باشیم، نورپردازی است. خیلی از ما عادت داریم که همیشه به نورپردازی سالن پذیرایی، اتاق خواب و مانند آن‌ها اهمیت زیادی بدهیم. اما نباید از این نکته غافل شد که سرویس بهداشتی و حمام نیز نیاز به نورپردازی مناسبی دارند؛ و درواقع نقش نورپردازی در زیبایی و کارایی آن‌ها نیز بسیار قابل توجه است.

درحقیقت اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، همان‌قدر که در زیبایی و جلوه فضا تاثیرگذار است، در کاربرد آن برای ما نیز موثر است. بنابراین همان‌طور که در طراحی داخلی سایر بخش‌های خانه باید به نورپردازی توجه کرد، در سرویس بهداشتی و حمام نیز باید آن را در نظر داشت.

اگر شماهم مایلید یک نورپردازی مناسب و ایده‌آل در سرویس و حمام خانه خود داشته باشید این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا باهم نکات نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی را بررسی کرده و 10 اصل مهم آن را یاد بگیریم.

نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام

در درجه اول ممکن است در طراحی داخلی خانه، دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام خانه را خیلی جدی نگیرید؛ و یا حتی ممکن است به نورپردازی آن، اهمیت چندانی ندهید. از این رو امکان دارد قرار دادن یک یا چند لامپ سقفی در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام برایتان کافی باشد.

اما دراین‌صورت، نه تنها زیبایی و حس آرامش در درون این فضاها به‌طور کامل القا نخواهند شد، بلکه کاربری لازم را نیز برایتان نخواهد داشت. برای مثال زمانی که به یک لامپ سقفی برای روشن کردن فضای حمام اکتفا کرده باشید، نور کافی برای اصلاح صورت در مقابل آینه روشویی وجود نخواهد داشت!

زمانی‌که یک نور از پشت ما تابیده می‌شود، سایه ما مانع دریافت نور کافی خواهد شد. بنابراین توجه به نورپردازی، اصلی مهم در دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام در کنار سایر بخش‌های خانه است. در ادامه استاندارد نورپردازی سرویس بهداشتی به‌همراه حمام را در 10 اصل مهم با هم بررسی می‌کنیم.

اصول نورپردازی سرویس بهداشتی

اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام

یادگیری اصول نور سرویس بهداشتی به ما دیدی بازتر دررابطه با اهمیت نور در طراحی داخلی می‌دهد. درنتیجه در ایجاد دکوراسیونی جذاب و کارآمد به ما کمک قابل توجهی خواهد کرد. و اما 10 اصل نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی عبارت‌اند از:

  0 تا 100 انواع دکوراسیون داخلی به زبان ساده + معرفی 7 سبک

1. توجه به نور طبیعی

اولین موردی که در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام قابل توجه است، دریافت نور طبیعی می‌باشد. به‌طور کلی نور طبیعی خورشید برای هر فضایی مورد نیاز است؛ چراکه علاوه‌بر روشنایی بسیار عالی نشاط و سرزندگی را وارد محیط می‌کند. فضای حمام و سرویس بهداشتی نیز از این موضوع مستثنی نیستند!

در شرایطی که امکان ایجاد پنجره‌ای کوچک (درحد و اندازه‌ نورگیر بودن) در این دو محیط وجود داشته باشد، انجام آن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. دلیل آن هم این است که نور خورشید در روز حال هوایی تازه را وارد این دو محیط خواهد کرد و نوری ایده‌آل در آن‌ها ایجاد خواهد کرد؛ به این ترتیب نیاز چندانی به روشن کردن چراغ در روز نخواهیم داشت! پیشنهاد می‌شود درباره طراحی سرویس بهداشتی مدرن نیز بیش‌تر بدانید.

نکات نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

2. درنظر داشتن لایه‌ های مختلف نوری

مورد بعدی که در استاندارد نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام اهمیت دارد، درنظر گرفتن چند نوع نور مختلف است. درواقع ابتدا باید درنظر داشته باشیم که چه قسمت‌هایی را در این دو محیط می‌خواهیم داشته باشیم. سپس براساس آن‌، برای بخش‌های مختلف سرویس و حمام لایه‌های نوری متنوعی را درنظر می‌گیریم.

این لایه‌های نوری درحقیقت انواع مختلفی از نورها هستند که در بخش‌های خاصی از محیط، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، لایه نوری که برای روشن کردن فضاست، یا لایه نوری دکوراتیو که برای اضافه کردن زیبایی به دکوراسیون استفاده می‌شود، یا نورپردازی سقف سرویس بهداشتی و حمام.

هم‌چنین لایه نوری که در اطراف برخی تجهیزات استفاده می‌شوند تا محل‌هایی که توسط نورهای دیگر روشن نمی‌شوند را نمایان کنند. اصول طراحی سرویس بهداشتی لوکس را بدانید.

3. هماهنگ‌ سازی نورپردازی با سایر المان‌ های دکوراسیون

از دید کلی، هماهنگ‌سازی در انواع طراحی‌ها از مهم‌ترین نکات است. حتی در طرح‌هایی که در آن‌ها از المان‌های متضاد و تلفیقی استفاده می‌شود نیز الگو و هماهنگی خاصی وجود دارد که به آن‌ها روح می‌بخشد. به همین دلیل یکی دیگر از نکات در اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، هماهنگ‌سازی آن با الگوی سبک طراحی داخلی است.

برای مثال اگر طراحی دکوراسیون داخلی خانه ما از سبک کلاسیک الگوبرداری می‌کند، نورپردازی سرویس بهداشتی نیز باید با آن هم‌سو باشد. دراین‌صورت می‌توان از نورهای زرد به همراه دیوارکوب‌های کلاسیک استفاده کرد. درواقع توجه به سبک اصلی که دکوراسیون داخلی خانه از الگوهای آن پیروی می‌کند، در ایجاد نورپردازی نیز مهم است. پیشنهاد می شود از اکسسوری دکوراتیو حمام و دستشویی گلزارهوم دیدن فرمایید.

استاندارد نورپردازی سرویس بهداشتی

4. توجه به استفاده از نورهای مختلف

یکی دیگر از نکات نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی توجه کردن به مصرف لایه‌های مختلف نوری است که در آن‌ها استفاده می‌کنیم. درواقع قبل از تهیه انواع چراغ‌ها برای این دو محیط، باید کم‌مصرف بودن آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

همان‌طور که این لایه‌های مختلف نوری این محیط‌ها را در کنار ایجاد روشنایی، زیبا و کاربردی می‌کنند، باید مصرف کمی از برق را نیز داشته باشند. درنتیجه در زمان استفاده، مشکل مصرف برق نخواهیم داشت و هزینه زیادی برای ما به‌وجود نخواهند آورد.

5. ضد‌آب بودن تجهیزات نوری

از موارد دیگری که می‌توانیم دررابطه با استاندارد نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام به آن اشاره کنیم، ضدآب بودن چراغ‌ها و سایر تجهیزات نوری است. در بخش‌هایی که این تجهیزات نوری با آب تماسی ندارند، این موضوع اهمیتی نخواهد داشت.

اما در بخش‌هایی مانند اطراف وان حمام (درصورتی‌که بخواهیم از چراغ خاصی استفاده کنیم) رعایت کردن این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در بلند مدت و هنگام استفاده برای ما مشکلی به‌وجود نخواهند آورد! پیشنهاد می شود درباره تمیز کردن سرویس بهداشتی بخوانید.

ضد‌آب بودن تجهیزات نوری

6. کنترل کننده‌ برای نورها

زمانی‌که ما به نورپردازی بخش‌های مختلف خانه‌مان اهمیت می‌دهیم، کنترل کردن آن‌ها را هم باید مورد توجه‌مان قرار دهیم. اگر مانند نورپردازی‌های ساده تنها به یک کلید برای روشن و خاموش کردن اکتفا کنیم، بهره کامل را از سیستم نورپردازی‌مان نخواهیم برد.

اما درصورتی‌که کنترل اجزاء مختلف آن را به همراه میزان روشنایی به‌صورت جدا تعبیه کنیم، می‌توانیم مدیریت نورپردازی را در دست خود بگیریم. این نکته باعث می‌شود در زمان‌های مختلف به همان میزان روشنایی که نیاز داریم چراغ‌ها را روشن و کنترل کنیم. این موضوع در کاهش مصرف برق نیز تاثیر مثبتی دارد!

7. استفاده از نور متمرکز در بخش روشویی

لازم است که حتما در بخش روشویی (فارغ از این‌که روشویی کابینتی بوده یا یک روشویی ساده) یک نورپردازی متمرکز داشته باشیم. بنابراین تمرکز بخشی از نورها به‌سمت روشویی در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام‌ یکی دیگر از موارد قابل توجه است؛ چراکه یکی از پراستفاده‌ترین اجزاء سرویس و حمام همین قسمت است.

برای مثال، می‌توان با استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی کم‌مصرف در سقف قسمت روشویی، روشنایی متمرکزی به آن بخشید. هم‌چنین اگر کمدی در این بخش قرار گرفته است، حتما تمرکز نور در قسمت کمدها را نیز مورد نظر داشته باشیم. درنتیجه، حین باز کردن درب کمد روشنایی مناسبی در فضای داخل آن وجود خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره سبک دکوراسیون تلفیقی را بخوانید.

نورپردازی سرویس بهداشتی به صورت حرفه ای

8. استفاده از نور متمرکز در بخش آینه

استفاده از آینه در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها به نکته‌ای مهم تبدیل شده است؛ چراکه در قسمت روشویی آن‌ها برای انجام کارهای بهداشتی مختلف (مانند اصلاح صورت) به آینه نیاز خواهیم داشت. از این رو یکی از نکات قابل توجه در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، استفاده از نور متمرکز در بخش آینه است.

یکی از ایده‌های مناسب برای انجام این‌کار، استفاده از آینه‌هایی است که در اطراف خود دارای نور هستند (آینه بک لایت)؛ در زمان نیاز می‌توانیم آن را روشن یا خاموش کنیم. این نوع آینه‌ها علاوه‌بر کارایی که برای ما خواهند داشت، به زیبایی سرویس و حمام خانه‌های ما نیز اضافه خواهند کرد.

لازم به ذکر است که در طول استفاده از حمام، به احتمال زیاد با بخار در فضا روبه‌رو خواهیم بود؛ از این رو می‌توانیم از آینه‌های بک لایت ضدبخار استفاده کنیم. این آینه‌ها ضمن آن‌که در مقابل بخار موجود در حمام مقاومت دارند، دارای چراغ‌هایی هستند که با نور خود سطح کاربری را برای مصرف‌کننده بالا خواهند برد.

برای دیدن و خریدن مدل‌های مختلف آینه‌های بک لایت برای نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام خانه خود، به فروشگاه اینترنتی گلزارهوم مراجعه فرمایید.

9. استفاده از نور متمرکز در بخش دوش

پیرو اصل قبلی، یکی دیگر از موارد مهم در نکات نور پردازی حمام، تمرکز نور در بخش دوش است. به همین سبب، اضافه کردن یک نور متمرکز در بخشی از حمام که دوش قرار گرفته است، لازم خواهد بود. این نور متمرکز به ما کمک می‌کند تا در هنگام استفاده از دوش، روشنایی مختص به آن بخش از حمام داشته باشیم.

درنتیجه دید بهتر و زیبایی دل‌نشین‌تری را در حمام خواهیم داشت. به‌عنوان مثال بعضی از مدل‌های سردوش سقفی آلمار ساخت ایتالیا، دارای چراغ‌های LED خاصی با ویژگی رنگ‌درمانی هستند. این سردوش‌های توکار در فروشگاه اینترنتی گلزارهوم دارای 5 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش هستند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تمیز کردن سرویس بهداشتی را بخوانید.

نورپردازی سرویس بهداشتی در سقف کاذب

10. نورپردازی سرویس بهداشتی در سقف کاذب

درنهایت استفاده از نورپردازی در سقف کاذب حمام و سرویس بهداشتی می‌تواند به زیبا کردن و هم‌چنین پخش نور مناسب در فضای این دو محیط کمک کند. از این رو اصل هفتم در اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، نورپردازی سریس بهداشتی در سقف کاذب می‌باشد.

به‌کار بردن سقف‌های کاذب نه تنها در نورپردازی، بلکه در زیباتر کردن هرچه بیش‌تر فضا نیز می‌توانند کمک کند! با استفاده از مدل‌های به‌روز و جدید سقف‌های کاذب، قدرت مانور زیادی در طراحی داخلی و نورپردازی خواهیم داشت.

  0 تا 100 دکوراسیون مدرن چیست + بهترین ویژگی

مقاله در یک نگاه

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدیم، در طراحی و دکوراسیون داخلی یکی از اصل‌های مهم نورپردازی است. نورپردازی به همان میزان که در بخش‌های مختلف خانه اهمیت دارد، در حمام و سرویس بهداشتی نیز مهم است. نورپردازی نیز درست مانند سایر بخش‌های دکوراسیون داخلی دارای الگوها و اصول مختلفی است که رعایت آن‌ها نه تنها در زیبایی، بلکه در کارایی فضا کمک می‌کند.

بنابراین ما با بیان 10 اصل کاربردی از اصول نورپردازی سرویس بهداشتی (نورپردازی دستشویی) و حمام، شما را از اهمیت این موضوع در این دو محیط را متوجه ساختیم. امیدواریم که شما هم به‌خوبی بتوانید از این نکات در دکوراسیون داخلی سرویس و حمام خانه خود استفاده کنید.

شما چه موارد دیگری را در نورپردازی این دو محیط موثر می‌دانید که در بالا به آن‌ها اشاره نشده باشد؟  این موارد را با ما و دیگر کاربران وبلاگ گلزارهوم در میان بگذارید.

برخی از سوالات متداول

اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام چیست؟

توجه به نور طبیعی - درنظر داشتن لایه‌های مختلف نوری - هماهنگ‌سازی نورپردازی با سایر المان‌های دکوراسیون - توجه به استفاده از نورهای مختلف - ضد‌آب بودن تجهیزات نوری - کنترل کننده‌ برای نورها

از مهمترین نکات نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی کدام است؟

توجه کردن به مصرف لایه‌های مختلف نوری است که در آن‌ها استفاده می‌کنیم. درواقع قبل از تهیه انواع چراغ‌ها برای این دو محیط، باید کم‌مصرف بودن آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که این لایه‌های مختلف نوری این محیط‌ها را در کنار ایجاد روشنایی، زیبا و کاربردی می‌کنند، باید مصرف کمی از برق را نیز داشته باشند. درنتیجه در زمان استفاده، مشکل مصرف برق نخواهیم داشت و هزینه زیادی برای ما به‌وجود نخواهند آورد.

3 thoughts on “10 اصل نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام که باید بدانید + عکس

  1. صادق گفت:

    نکات خیلی خوبی درمورد نورپردازی سرویس بهداشتی گفتید دست شما درد نکنه ممنون

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

  2. احمد گفت:

    وقتتون بخیرباشه بسیار ممنون از اطلاعات ارزشمندتون. من مشابه محصول شما را در داخل سایت https://www.elegantecabin.com/%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84-%d9%86%d9%88%d8%b1%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%b3-%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%db%8c/ نیز دیده ام. میخواستم بدونم وجه تمایز شما با این مجموعه چه هست و اینکه از چه طریقی میتونم سفارش خودم رو ثبت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *