شیلنگ روشویی چیست؟ مراحل نصب کامل

درهنگام خرید روشویی جدید و یا بروز مشکل در روشویی فعلی خود به احتمال زیاد عبارت شیلنگ روشویی را شنیده‌اید! اما ممکن است به درستی با این محصول و کارایی آن آشنایی نداشته باشید. درواقع این نوع شیلنگ متعلق به گروه شیلنگ‌های پیسوار است که در سیستم لوله‌کشی آب ساختمان نقش بسیار مهمی دارند.

درپیرو آن، آشنایی با این نوع شیلنگ‌ها کمک شایانی به ما در تعویض و نصب روشویی و شیرآلات مربوطه خواهد کرد. اگر شما هم به‌دنبال نصب روشویی و شیر روشویی جدید هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با شیلنگ روشویی و مراحل نصب آن آشنا شوید.

شیلنگ روشویی چیست؟

شیلنگ روشویی یکی از انواع شیلنگ‌ پیسوار می‌باشد که مخصوص متصل شدن به شیر روشویی است. اگر دقت کرده باشید در قسمت زیر و پشتی روشویی‌ها شلنگ‌هایی فلزی به روشویی متصل هستند؛ شیلنگ‌های روشویی همان‌ها هستند! این شیلنگ‌ها نقش رابط میان شیر روشویی و لوله‌کشی ساختمان هستند.

درواقع از یک طرف این شیلنگ‌ها به لوله‌های تامین کننده آب سرد و گرم ساختمانی وصل می‌شوند، و از طرفی دیگر نیز به شیر روشویی متصل می‌شوند. نتیجه آن انتقال آب به درون شیرآلات برای استفاده خواهد بود. البته ناگفته نماند که این شلنگ‌ها مستقیما به لوله‌ها وصل نمی‌شوند؛ آن‌ها به شیرهای پیسوار متصل می‌شوند و شیر‌های پیسوار به لوله‌ها. اما ویژگی‌های این نوع شیلنگ چیست؟ پیشنهاد می شود از انواع شیر روشویی روکار و توکار گلزار هوم دیدن فرمایید.

مشخصات شلنگ روشویی

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، شیلنگ روشویی درحقیقت عضوی از گروه شیلنگ‌های پیسوار است. شیلنگ‌های پیسوار از دو لایه (درونی و بیرونی) ساخته شده‌اند. لایه درونی آن‌ها، لایه نرم‌تر می‌باشد که از متریال منعطف‌تری ساخته شده‌اند، مانند:

• EPDM

• PEX

• PVC

هم‌چنین، لایه بیرونی آن‌ها سخت‌تر هستند و از جنس‌های سخت‌تری ساخته شده‌اند، مانند:

• برنج (که نوع قدیمی و کم انعطاف هستند)

• استیل فنری (که مانند فنر از لایه بیرونی محافظت می‌کنند)

• تارهای استیل و آلومینیوم – حصیری – (که به صورت بافت لایه بیرونی را شکل می دهند)

تعویض شیلنگ روشویی

درست مانند محصولات مصرفی دیگر، به تعویض شیلنگ روشویی نیز نیاز پیدا خواهید کرد. زمانی که این محصولات آسیبی ببینند یا دچار پوسیدگی شوند، نیاز به تعویض خواهند داشت. هم‌چنین زمانی که روشویی جدید و شیرالات جدیدی بخواهید تهیه کنید (درصورت عدم وجود) نیاز به تهیه شیلنگ پیشوار مخصوص آن خواهید داشت. درنتیجه این نوع شیلنگ‌های پیسوار نیز به عوض شدن نیاز پیدا خواهند کرد.

از آن‌جایی که آبی که برای شست‌وشو و سایر مصارف از طریق این شلنگ‌ها به دستمان می‌رسد، اهمیت تعویض به‌موقع آن را می‌رساند؛ چراکه درصورت پوسیدگی و یا آسیب‌دیدگی ممکن است جریان آبی غیربهداشتی به ‌دست‌مان برسد و یا به مشکل نارسایی آب و فشار کم آن برخورد کنیم!

درصورت نیاز به تعویض شیلنگ روشویی و شیر آن، می‌توانید انواع مدل‌های باکیفیت شیر پیسوار خارجی را در لوازم جانبی شیرآلات فروشگاه اینترنتی گلزارهوم پیدا کرده و خریداری کنید.

نصب شیلنگ روشویی

یکی از نکات حائز اهمیت هنگام خرید هر محصولی توجه کردن به نحوه نصب آن‌هاست. این موضوع دررابطه با این نوع شیلنگ‌ها هم صدق می‌کند. بنابراین هر زمان که به هردلیلی نیاز به تعویض شیلنگ‌های روشویی داشته باشیم، هنگام خرید شیلنگ‌های جدید بهتر است با نحوه تعویض شیلنگ روشویی نیز آشنا باشیم.

آشنایی با نحوه نصب شلنگ روشویی می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ چراکه می‌توانیم بنابر نحوه نصب آن‌ها، محصول متناسب‌تری را انتخاب کنیم. از این رو در ادامه باهم نگاهی به نکات پیش از نصب و سپس مراحل نصب شیلنگ روشویی می‌کنیم. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره طرح کاشی سرویس بهداشتی را بخوانید.

نکات پیش از نصب شیلنگ روشویی

پیش از پرداختن به مراحل نصب شیلنگ روشویی، بهتر است با نکاتی آشنا شویم که به در نصب به ما کمک خواهند کرد. این نکات عبارت‌اند از:

1. شیلنگ‌های روشویی همیشه دوتایی هستند؛ چراکه یکی از آن‌ها برای وصل شدن به لوله آب سرد و دیگری برای اتصال به لوله آب گرم است. به‌این‌صورت است که ما هنگام استفاده می‌توانیم هم از آب گرم و هم از آب سرد استفاده کنیم.

2. این شیلنگ‌ها دارای دو سر متفاوت، یکی مختص به نصب شدن به شیر پیسوار متصل شده به لوله‌ها، و دیگری برای متصل شدن به شیر هستند. به‌اصطلاح دارای نر و مادگی هستند.

3. اگر شما فردی فنی هستید و معمولا تجربه کارهایی مانند نصب کردن و جدا کردن تجهیزات خانه را دارید، می‌توانید خودتان نیز این شیلنگ‌ها را نصب کنید.

4. اگر تجربه کارهای فنی این‌گونه را ندارید بهتر است به‌جای آن‌که خودتان آن‌ها را نصب کنید، از یک متخصص کمک بگیرید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره توالت فرنگی در فضای مجزا را بخوانید.

مراحل نصب شیلنگ روشویی

1. اولین مرحله از مراحل نصب شیلنگ روشویی را با قطع کردن آب خانه شروع می‌کنیم. در این مرحله شیر فلکه را باید ببندیم که هنگام جدا کردن اجزاء آب سرازیر نشود.

2. در این مرحله شیلنگ‌های قبلی را از هر دو طرف جدا می‌کنیم. سپس، پیچ‌های پیسوار قبلی را نیز جدا کرده و برای ثانیه‌ای شیر فلکه را باز و بسته می‌کنیم تا رسوبات داخل لوله با آن فشار آب تخلیه شوند. (این موضوع احتمال کم شدن فشار آب را کاهش می‌دهد.)

3. پس از خالی شدن رسوب، با نوار تفلون – به اندازه‌ای مناسب – محل اتصال را آب‌بندی می‌کنیم. سپس، شیر‌های پیسوار را در آن محل (قسمت لوله‌ها) متصل می‌کنیم.

4. هر دو شیلنگ روشویی را به زیر شیر روشویی متصل می‌کنیم. در این‌جا نیازی به بستن نوار تفلون نخواهیم داشت.

5. پس از آن، پیچ زیربند و اورینگ مخصوص را برروی محلی که شیر قرار می‌گیرد، قرار می‌دهیم. سپس، شیلنگ‌ها را از سوراخ تعبیه شده بر روی روشویی رد می‌کنیم.

6. در این مرحله واشرهای مخصوص و مهره‌های زیربند را از قسمت زیر روشویی، در قسمتی که شیر روشویی قرار می‌گیرد با آچار مناسب سفت می‌کنیم. (باید دقت داشته باشیم که فقط تا اندازه‌ای که محکم شوند سفت کنیم نه بیش‌تر از آن.)

7. پس از آن، هرکدام از دو شیلنگ روشویی را به شیر پیسوار متناسب خود در قسمت اتصال به لوله‌ها نصب می‌کنیم. در این قسمت نیز بدون نیاز به نوار تفلون کافی است با آچار آن‌ها را سفت ببندیم.

8. در آخرین مرحله شیر فلکه آب و شیر روشویی را باز می‌کنیم تا درستی نصب آن‌ها را بررسی کنیم. در‌صورت ایراد برخی از مراحل را دوباره تکرار می‌کنیم.

خرید انواع کاسه روشویی درجه 1 مطابق با سلیقه خود را از فروشگاه گلزارهوم به شما پیشنهاد می دهیم.

مقاله در یک نگاه

شیلنگ‌های پیسوار در اتصالات شیرآلات مختلف در ساختمان نقش مهمی را ایفا می‌کنند. یکی از اعضای آن‌ها، شیلنگ روشویی است. شیلنگ‌های روشویی مخصوص انتقال آب از لوله‌کشی داخلی به داخل شیر روشویی هستند که امکان استفاده کردن از جریان آب را برای ما ایجاد می‌کنند. به همین دلیل توجه به آن‌ها در هنگام خرید روشویی و شیرآلات جدید از نکات حائز اهمیت است؛

هم‌چنین درصورتی که شیلنگ‌های پیسوار روشویی (شلنگ پیسوار روشویی) فعلی ما به مشکل خوردند، ما نیاز به تعویض آن‌ها خواهیم داشت. بنابراین در این مقاله ما شیلنگ‌های روشویی را با زبانی ساده معرفی کردیم. علاوه‌برآن، در این مقاله به تعویض و مراحل نصب شیلنگ روشویی نیز پرداخته‌ایم تا اطلاعات کافی در رابطه با این محصول را به شما مشتریان گرامی انتقال دهیم.

اگر شما نیز به‌دنبال تهیه شیلنگ‌های روشویی مرغوب و بادوام هستید، به فروشگاه اینترنتی گلزارهوم مراجعه فرمایید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره فواید و مضرات دوش آب سرد بخوانید.

برخی از سوالات متداول

شیلنگ روشویی چیست؟

شیلنگ روشویی یکی از انواع شیلنگ‌ پیسوار می‌باشد که مخصوص متصل شدن به شیر روشویی است. اگر دقت کرده باشید در قسمت زیر و پشتی روشویی‌ها شلنگ‌هایی فلزی به روشویی متصل هستند؛ شیلنگ‌های روشویی همان‌ها هستند! این شیلنگ‌ها نقش رابط میان شیر روشویی و لوله‌کشی ساختمان هستند.

مراحل نصب شیلنگ روشویی چیست؟

1. اولین مرحله از مراحل نصب شیلنگ روشویی را با قطع کردن آب خانه شروع می‌کنیم. در این مرحله شیر فلکه را باید ببندیم که هنگام جدا کردن اجزاء آب سرازیر نشود 2. در این مرحله شیلنگ‌های قبلی را از هر دو طرف جدا می‌کنیم. سپس، پیچ‌های پیسوار قبلی را نیز جدا کرده و برای ثانیه‌ای شیر فلکه را باز و بسته می‌کنیم تا رسوبات داخل لوله با آن فشار آب تخلیه شوند و ...

دیدن کامنت ها

آخرین پست ها

0 تا 100 بررسی تفاوت شیرآلات استاندارد و غیراستاندارد

بر کسی پوشیده نیست که شیرآلات یکی از مهم‌ترین اجزا و ملزومات هر خانه‌ای هستند.…

4 هفته پیش

0 تا 100 شیرآلات فلت چیست + کاربرد

شیرآلات فلت چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر در چند سال…

2 ماه پیش

0 تا 100 آموزش ترمیم لعاب کاسه توالت + آموزش گام به گام

یکی از مهم‌ترین نکات برای زیباسازی دکور خانه و فضای سرویس بعداشتی، ترمیم لعاب کاسه…

2 ماه پیش

0 تا 100 آموزش نصب شیر ظرفشویی شاوری یا شلنگدار

نسل جدیدی از شیرآلات که با طراحی بدنه متفاوت و مکانیزم ساخت خاصی که دارد…

2 ماه پیش

علم دوش یونیورست چیست + تفاوت علم یونیورست با علم دوش یونیکا

پس از یک روز طولانی کار کردن و یا مسافرت‌اولین چیزی که برای به دست…

3 ماه پیش

استراکچر وال هنگ چیست + مزایا و معایب

این روزها با پیشرفت صنعت ابزارهای مختلفی برای راحتی بیشتر کاربران در خانه تولید شده…

3 ماه پیش