مقالات کاربردی

4 علت سفت شدن شیر اهرمی چیست؟ + 3 علت شل شدن شیر اهرمی

دلایل سفت شدن شیر اهرمی چه می تواند باشد

از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای شیرآلات اهرمی پیش بیاید، سفت شدن شیر اهرمی است. در چنین شرایطی برای باز و بسته کردن شیر نیاز به نیروی بیش‌تری نسبت به حالت عادی دارید. یعنی باید فشار بیش‌تری را با دست وارد کنید تا بتوانید اهرم شیر را از جایش تکان دهید! قطعا این اتفاق برای هیچ‌کس خوشایند نیست!

پس هر چه سریع‌تر باید برای رفع چنین مشکلی اقدام کنید. درست است که همیشه به شما توصیه می‌کنیم برای تمعمیرات شیرآلات بهداشتی به افراد متخصص رجوع کنید، اما در چنین موردی می‌توانید خودتان هم به راحتی از پس این کار بربیایید. فقط پیش از هر اقدامی کافی‌ست علت سفت شدن شیر اهرمی را تشخیص دهید؛ سپس به برطرف کردن آن بپردازید.

خوشبختانه در این مقاله نه تنها به طول مفصل به علت سفت شدن شیر آب اهرمی، بلکه به علت شل شدن شیر اهرمی و شل شدن شیر سینک ظرفشویی نیز پرداخته‌ایم. پس خودتان را آماده کنید تا با 4 علت سفت شدن اهرم شیر آب آشنا شوید؛ و در نتیجه بتوانید خودتان به تنهایی آن را در منزل تمیر کنید.

دلایل سفت شدن شیر اهرمی چیست

علت سفت شدن شیر اهرمی و اهمیت دانستن آن

درست از زمانی که متوجه سفت شدن شیر اهرمی منزل یا محل کارتان می‌شوید، تا لحظه تعمیر آن، قطعا احساس خوبی موقع باز و بسته کردن شیر نخواهید داشت. از طرفی ممکن است خودتان علت سفت شدن اهرم شیر آب را اشتباه تشخیص بدهید؛ اما بعد از تعمیر هم‌چنان شاهد سفت بودن آن باشید! به همین جهت باید ابتدا بتوانید علت سفت شدن شیر آب اهرمی را به درستی تشخیص داده، و سپس به تعمیر آن اقدام کنید.

به‌این ترتیب می‌توانید در مدت زمان کوتاهی اهرم سفت‌شده شیرآلات بهداشتی را تعمیر کنید. به همین جهت در این بخش از مقاله به بررسی علت سفت شدن شیر آب اهرمی و علت سفت شدن شیر فلکه پرداخته‌ایم؛ هم‌چنین در بعضی موارد روش برطرف کردن مخصوص به خودش را ارائه داده‌ایم.

4 علت سفت شدن اهرم شیر آب

به‌طور کلی علت سفت شدن شیرآب اهرمی را می‌توان یکی از موارد زیر دانست:

  1. سفت بودن مهره کارتریج
  2. خرابی کارتریج
  3. رسوب گرفتگی کارتریج
  4. گیر کردن کارتریج

  معرفی بهترین برند شیرآلات ایرانی و خارجی 2024

1. سفت بودن مهره کارتریج

اولین و رایج‌ترین علت سفت شدن شیرآلات اهرمی، سفت بودن مهره کارتریج آن است. ساختار کارتریج شیرآلات به‌این‌صورت است که دو صفحه سرامیکی آب‌بندی‌شده وری هم قرارگرفته‌اند؛ که مسئول کنترل میزان جریان آب خروجی از شیر و دمای آن هستند؛ درواقع شما توسط دسته اهرم شیر و به کمک حرکت دادن همین دو صفحه سرامیکی روی هم، می‌توانید دما و جریان آب را تنظیم کنید.

جالب است بدانید کارتریج شیرآلات اهرمی، دارای یک مهره هستند که میزان شل یا سفت بودن آن می‌تواند در حرکت دسته اهرمی تاثیر مستقیم داشته باشد.

سفت شدن مهره کاتریج شیر نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله:

• خرابی خود کارتریج

• اشکال در تراشکاری محل قرارگیری آن

• تجمع زیاد رسوبات آب دور مهره کارتریج

به‌هرحال دلیل سفت شدن مهره کارتریج شیر اهرمی هر یک از موارد گفته شده که باشد، به وسیله ابزار مخصوصی می‌توانید آن را برطرف کنید. نام این ابزار ترک‌متر (Torkmeter) است؛ که در ادامه بیش‌تر با آن آشنا خواهید شد.

1. شیر پیسوار را ببندید (درصورت وجود نداشتن شیر پیسوار زیر سینک ظرفشویی یا روشویی، فلکه اصلی آب را ببندید).

2. نگین روی بدنه شیر را از محل خود خارج کنید.

3. به کمک آچار آلن پیچ زیر نگین را باز کنید (به سایز آچار آلن دقت کنید که حتما مناسب با پیچ شیر باشد).

4. دسته اهرم را از محل خود خارج کنید.

5. کاور (قالپاق) را از محل خود خارج کنید.

6. به کمک ترک‌متر، و با اعمال فشاری بین 8 تا 12 نیوتن مهره کارتریج را کمی شل کنید؛ دقت داشته باشید که مهره را بیش‌ از حد شل نکنید، چرا که این کار باعث شل شدن دسته اهرم می‌شود.

7. مجددا اجزای بازشده از روی شیر را به جای خود بازگردانده و ببندید. پیشنهاد می شود از شیرآلات روکار گلزارهوم دیدن نمایید.

سفت شدن شیر اهرمی

بهترین کارتریج شیرآلات چیست؟

از جمله نکاتی که باید راجع‌به انواع کارتریج شیرآلات اهرمی رعایت کنید، این است که حتما حتما از کیفیت آن‌ها مطمئن باشید؛ و سپس به نصب‌شان روی شیرآلات بهداشتی خود اقدام کنید. به‌عنوان مثال کارتریج شیرآلات نوبیلی ایتالیا جزو بهترین و باکیفیت‌ترین کارتریج‌هاست که در فروشگاه اینترنتی گلزارهوم نیز عرضه می‌شود.

کارتریج نوبیلی در این فروشگاه دارای 20 سال گارانتی و خدما پس از فروش مادام‌العمر است؛ که همین مدت زمان در نظر گرفته شده از سوی برند نوبیلی ایتالیا دلیلی منطقی و قابل اعتماد برای کیفیت بسیرا بالای کارتریج‌های تولید شده توسط آن است.

 علت سفت شدن در شیر آب اهرمی چیست

2. خرابی کارتریج

گاهی می‌توان خرابی کارتریج را علت سفت شدن شیر اهرمی دانست. درصورتی‌که از این موضوع مطمئن شدید، باید به سرعت اقدام به تعویض کارتریج شیر اهرمی نمایید. برای این کار لازم است پس از تهیه یک کارتریج جدید، به ترتیب زیر عمل کنید:

1. شیر پیسوار یا فلکه اصلی آب را ببندید.

2. نگین روی بدنه شیر را از محل خود خارج کنید.

3. به کمک آچار آلن مناسب پیچ زیر نگین را باز کنید.

4. دسته اهرم را از محل خود خارج کنید.

5. کاور (قالپاق) را از محل خود خارج کنید.

6. مهره کارتریج را باز کرده و آن را از محل خود خارج کنید.

7. کارتریج جدید را در جای مناسب قرار دهید.

8. مهره را مجددا ببندید؛ و مابقی اجزا را به همان ترتیب که باز کردید، در جای خود قرار داده و ببندید. پیشنهاد می شود از شیرآلات توکار گلزارهوم دیدن نمایید.

  بررسی 8 مورد از مزایا و معایب شیرآلات طلایی

پیشنهاد ما برای به حداقل رساندن خرابی کارتریج شیرآلات بهداشتی، خرید شیرآلات خارجی است؛ چرا که به دلیل کیفیت بالاتردر آن‌ها، در مواقع بسیار کم‌تری می‌توان علت سفت شدن شیر اهرمی را به خرابی کارتریج‌شان نسبت داد. مانند شیرآلات نوبیلی ایتالیا که از کیفیت و تنوع بسیار بالایی در میان انواع شیرآلات بهداشتی خارجی برخوردارند.

علت سفت شدن اهرم شیر آب

3. رسوب گرفتگی کارتریج

همان‌طور که می‌دانید کارتریج بیش‌تر از بقیه اجزای شیر در مجاورت با جریان آب قرار دارد. در نتیجه طبیعی است که زودتر از بقیه اجزا دچار رسوب گرفتگی شود. در این میان اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که سختی آب بالایی دارد، باید بیش‌تر از دیگران منتظر رسوب گرفتگی کارتریج شیرآلات‌تان باشید.

از طرفی تجمع رسوبات آب در طولانی مدت می‌تواند عملکرد شیرآلات را دچار اختلال کند و خسارات مالی را به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است در اسرع وقت و با روش‌های خانگی اقدام به برطرف کردن رسوب گرفتگی کارتریج شیر نمایید. فقط کافی‌ست به ترتیب زیر عمل کنید:

1. شیر پیسوار یا فلکه اصلی آب را ببندید.

2. نگین روی بدنه شیر را از محل خود خارج کنید.

3. به کمک آچار آلن مناسب پیچ زیر نگین را باز کنید.

4. دسته اهرم را از محل خود خارج کنید.

5. کاور (قالپاق) را از محل خود خارج کنید.

6. مهره کارتریج را باز کرده و آن را از محل خود خارج کنید.

7. رسوبات جمع شده روی سطح کارتریج را از آن جدا کنید. (برای این کار می‌توانید از یک مسواک یا حتی محلول آب و سرکه استفاده نمایید.)

8. پس از اطمینان از تمیز شدن کارتریج مراحل بالا را به‌صورت برعکس انجام دهید.

علت شل شدن شیر اهرمی

4. گیر کردن کارتریج

از دیگر علت سفت شدن شیرآلات اهرمی، گیر کردن کارتریج آن است. به‌این‌صورت‌که املاح آب در فضای بین دو صفحه سرامیکی کارتریج تجمع می‌کنند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می‌شوند. هرچند رخ دادن این اتفاق بسیار نادر است؛ چرا که صفحات سرامیکی در تمام کارتریج‌های باکفیت، به خوبی آب‌بندی شده‌اند و ذرات معلق در جریان آب راهی در آن ندارند.

در چنین حالتی هنگام باز و بسته کردن دسته اهرمی شیر به خوبی متوجه سفت بودن آن خواهید شد؛ از طرفی این موضوع در مدت زمان طولانی ممکن است شما را آزرده‌خاطر کند. علاوه‌برآن، بروز چنین مشکلی می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر دیگری را به همراه داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، از یک شیر پیسوار فیلتردار استفاده کنید، تا مانع از ورود ذرات رسوبی آب به داخل کارتریج شود.به‌هرحال درصورت مشاهده چنین حالتی در کارتریج شیرآلات خود، به ترتیب زیر عمل کنید:

1. کارتریج شیر را مطابق با مراحل آموزش داده شده در این مقاله، خارج کنید.

2. منافذ باز کارتریج را مورد بررسی قرار دهید.

3. درصورت مشاهده ذرات رسوبی، آن‌ها را به کمک یک سوزن نازک خارج کنید.

4. کارتریج را به محل خود برگردانده و تمام اجزای شیر را به درستی ببندید.

نکته:

برای تمیز کردن کارتریج به هیچ‌عنوان از مواد شوینده استفاده نکنید. چرا که این کار باعث از بین رفتن مواد بین صفحات سرامیکی آن می‌شود؛ و دسته اهرمی را سفت‌تر از قبل می‌کند.

  0 تا 100 انواع شیرآلات بهداشتی + تصویر

3 علت شل شدن شیر اهرمی

همان‌طور که ممکن است شیرآلات اهرمی سفت شوند، احتمال شل شدگی اهرم‌شان نیز وجود دارد. علت شل شدن شیر اهرمی را می‌توان به موارد زیر نسبت داد:

1. خرابی خود کارتریج

2. شل بودن بیش از حد مهره کارتریج

3. وزن زیاد دسته اهرم شیر نسبت به توانایی نگه‌داشت کارتریج

که در حالت اول باید کارتریج را تعویض کنید؛ در حالت دوم مانند شرایط سفت بودن مهره کارتریج (اما برعکس) عمل کنید. در شرایط سوم هم باید به کمک یک متخصص دسته اهرمی مناسب برای شیرآلات‌تان تهیه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله به 4 علت سفت شدن شیر اهرمی (دلیل سفت شدن شیر اهرمی) و راه حل آن پرداختیم؛ ازطرفی 3 علت شل شدن شیر اهرمی را نیز به شما معرفی کردیم که خودتان به راحتی می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. اما اگر احساس می‌کنید که خودتان به تنهایی توانایی انجام این کار را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک متخصص فنی کمک بگیرید.

حالا مشتاق هستیم از تجربیات شما در زمینه علت سفت شدن شیرهای اهرمی با خبر شویم. بنابراین می‌توانید آن‌ها را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران وبلاگ گلزارهوم در میان بگذارید.

برخی از سوالات متداول:

علت سفت شدن شیر اهرمی چیست؟

1. سفت بودن مهره کارتریج 2. خرابی کارتریج 3. رسوب گرفتگی کارتریج 4. گیر کردن کارتریج.

علت شل شدن شیر اهرمی چیست؟

1. خرابی خود کارتریج 2. شل بودن بیش از حد مهره کارتریج 3. وزن زیاد دسته اهرم شیر نسبت به توانایی نگه‌داشت کارتریج.

2 thoughts on “4 علت سفت شدن شیر اهرمی چیست؟ + 3 علت شل شدن شیر اهرمی

  1. علیرضا گفت:

    سلام ممنون از مطلب خوبتون درباره علت سفت شدن شیر اهرمی . خیلی خوب و عالی بود.

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *