مقالات کاربردی

0 تا 100 نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی + بهترین زمان تعویض

تعویض مغزی شیر اهرمی

درحال حاضر انواع شیرآلات اهرمی، از پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین شیرآلات مورد استفاده در منزل، محل کار و هر موقعیت مکانی دیگر هستند. به دلایل مختلفی از جمله مصرف مداوم، ممکن است نیاز به تعویض مغزی شیرآلات اهرمی باشد. از این روی در این‌جا قصد داریم روش تعویض مغزی شیر اهرمی (نحوه باز كردن شير اهرمی) را به‌صورت کامل و مرحله به مرحله توضیح دهیم.

در ابتدا باید بگوییم که می‌توانید این کار را به یک متخصص فنی بسپارید؛ اما اگر تمایل دارید این کار را خودتان انجام دهید، این مقاله برای شماست. چرا که هدف از نوشتن آن آموزش عوض کردن مغزی شیر اهرمی به‌صورت گام‌به‌گام، در منزل است. برای شناخت بهتر نسبت به این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

چندین سال است که شیرهای اهرمی به دلیل سهولت در استفاده، محبوبیت زیادی به‌دست آورده‌اند و با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، هم‌چنان رو به تنوع بالاتر در مدل‌ها و درحال افزایش هستند. حال می‌خواهیم ببینیم برای این‌که بتوانیم مغزی شیر را تعویض یا تعمیر کنیم، باید چه مراحلی را طی کنیم. پیش از هر چیزی و در ابتدا باید با ساختار شیر اهرمی آشنا شویم تا انجام این کار به مراتب ساده‌تر باشد. در ادامه به طرز تعویض مغزی شیر اهرمی (نحوه باز كردن شير ظرفشويي اهرمی) می‌پردازیم.

ساختار شیر اهرمی

قبل از تعویض مغزی شیر اهرمی (طریقه باز کردن شیر اهرمی) لازم است اطلاعاتی کلی درباره ساختمان داخلی آن داشته باشید. چرا که تعمیر یا تعویض بخشی از یک وسیله نیازمند شناخت و بررسی نسبتا دقیق آن است. بنابراین اگر بخواهیم ساختار شیر اهرمی را به‌طور کلی و عمومی به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که ساختار بیش‌تر شیرآلات اهرمی را می‌توان به بخش‌های اصلی زیر تقسیم کرد:

1. بدنه فلزی از جنس برنج (این بدنه در شیرآلات نوبیلی ایتالیا به‌صورت دولایه طراحی و ساخته شده است؛ که اصطلاحا به آن قابلیت Cool Body می‌گویند.)

2. هندل یا همان دسته اهرمی شیر

3. یک عدد مغزی یا کارتریج شیر اهرمی از جنس پلاستیک (برعکس شیرهای قدیمی که دو عدد مغزی داشتند)

4. پرلاتور شیرآلات بهداشتی (که در مقاله “پرلاتور شیرآلات چیست؟” به نقد و بررسی کامل آن پرداخته‌ایم)

حالا که با ساختمان داخلی شیر اهرمی آشنا شدید، باید بدانید که چه زمانی نیاز به تعویض کارتریج یا مغزی آن دارید. پیشنهاد می شود در مورد سفت شدن شیر اهرمی بیشتر بدانید.

  0 تا 100 بررسی شیرآلات لاکچری + تصویر

نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی

بهترین زمان تعویض مغزی شیر اهرمی

درواقع بهترین زمان تعویض مغزی شیر اهرمی (باز کردن شیر اهرمی)، زمانی‌ست که دچار چکه می‌شود. در چنین حالتی باید به دنبال منبع چکه کردن شیر باشید. اگر هر یک از عوامل زیر باعث چکه کردن شیر آب شده باشند، نیازی به تعویض کارتریج نخواهید داشت؛ درغیراین‌صورت لازم است آن را عوض کنید:

• ایراد در نقطه اتصال شیر به لوله‌کشی

• خرابی اورینگ شیر ظرفشویی یا شیر روشویی

• چکه کردن شیر آب ظرفشویی یا روشویی به علت نامناسب بودن اندازه سوراخ سینک

• شل بودن پیچ کارتریج یا مغزی شیر

• چکه کردن آب از زیر دایورتور یا سوپاپ شیر حمام

• چکه کردن آب از علم یونیکا

• چکه کردن آب از بدنه شیرآلات

  11 روش جرم گیری شیرآلات به بهترین شکل ممکن!

ابزار لازم برای تعویض کارتریج شیر اهرمی

برای عوض كردن مغزي شير اهرمي نیز به ابزارآلات خاصی دارید؛ که بدون آن‌ها انجام این کار ممکن نیست. بنابراین بهتر است آن‌ها را پیش از شروع کار آماده کنید. این ابزار عبارت‌اند از:

1. آچار فرانسه با سایز متوسط (البته به جای آن می‌توانید از آچار بکس مناسب نیز استفاده کنید)

2. آچار آلن به سایز 2/5 (به سایز آچار آلن شیر اهرمی دقت کنید)

3. پیچ‌گوشتی دوسو (که سایز آن به اندازه فازمتر باشد.)

روش تعویض مغزی شیر اهرمی

ساده‌ ترین روش تعویض مغزی شیر اهرمی در خانه با 11 مرحله

طرز تعویض مغزی شیر اهرمی به شرح زیر است:

1. به وسیله شیرفلکه جریان آب سرد و گرم را قطع کنید. (اگر سیستم تاسیساتی منزل یا محل کارتان موتورخانه است، فلکه سرد و گرم را با هم قطع کنید؛ یا شیر فلکه اصلی. البته اگر سیستم تاسیساتی آب‌گرم‌کن یا پکیج است، همین که فلکه آب سرد را ببندید آب‌گرم به‌صورت خودکار قطع خواهد شد.)

2. زیر دسته اهرم یک عدد درپوش پلاستیکی است که معمولا به دو رنگ قرمز و آبی می‌باشد. در پوش را از جای خود خارج کنید.

3. بعد از مشاهده پیج و مشخص شدن این‌که پیچ با آچار آلن باز می‌شود یا پیچ گوشتی. (در اکثر موارد پیچ آلن است). پیچ را با آچار آلن باز کنید .( این پیچ به سمت چپ باز می‌شود.)

4. پس از بازکردن پیچ، دسته اهرم را به سمت بالا بکشید.(در بعضی موارد به‌دلیل رسوب آب و چربی، دسته اهرم گیر می‌کند؛ پس سعی کنید با کمی تکان دادن به طرفین دسته اهرم را به سمت بالا بکشید)

5. یک عدد روکش حلقوی وجود دارد که معمولا پیچی می‌باشد. درصورت خیس یا چرب بودن آن را با دستمال خشک کنید سپس با دست به سمت چپ باز کنید.

6. زیر روکش حلقوی یک عدد مهره با جنس برنج می‌باشد. به‌وسیله آچار فرانسه مهره را باز کنید. توجه داشته باشید که فلز برنج جزء فلزات خشک و شکننده محسوب می‌شود (یعنی هنگام بستن مهره نباید بیش از حد فشار وارد کنید.)

7. مغزی را به سمت بالا بکشید.

8. مغزی شیرآلات توکار را به فروشگاه مورد نظر برده و مشابه‌اش را تهیه نمایید.

طرز تعویض مغزی شیر اهرمی

9. بدنه شیر را چک کنید و اگر رسوبی وجود دارد، آن را به درستی تمیز و رسوب‌زدایی نمایید.

10. سپس دو برآمدگی کف مغزی را با دو شیار کف شیر تنظیم نموده و سرجایش قرار دهید (این مراحل بسیار ساده ولی مهم است؛ به دلیل این‌که اگر درست انجام نشود پس از انجام کار آب از کنار مغزی نشت می‌کند.)

11. حالا مراحل توضیح داده شده را به‌صورت معکوس انجام دهید. پیشنهاد می شود درباره رسوب زدایی سردوش حمام بخوانید.

بهترین کارتریج شیرآلات اهرمی چیست؟

بهترین کارتریج شیر اهرمی چیست ؟ درحال حاضر کارتریج نوبیلی یکی از بهترین کارتریج شیرآلات خارجی در ایران می‌باشد؛ که به دلیل کیفیت و استانداردهای بالای اروپایی، با 20 سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام‌العمر در فروشگاه اینترنتی گلزارهوم موجود است.

  تنوع رنگ ها در شیرآلات بهداشتی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به آموزش نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی (طریقه تعویض مغزی شیر اهرمی) بپردازیم. هم‌چنین در کنار آموزش مرحله به مرحله این کار، ابزار لازم برای تعویض و بهترین زمان تعویض مغزی شیرآلات اهرمی را به شما ارائه دادیم؛ تا بدون هیچ مشکلی بتوانید خودتان به تنهایی در منزل این کار را انجام دهید. از طرفی بهترین کارتریج شیرآلات اهرمی را معرفی کردیم تا درصورت تعویض آن، تا مدتی طولانی بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر شما هم تجربه تعویض مغزی شیر اهرمی قدیمی را دارید، در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برخی از سوالات متداول:

ابزار لازم برای تعویض مغزی شیر اهرمی چیست؟

1. آچار فرانسه با سایز متوسط 2. آچار آلن به سایز 2/5 3. پیچ گوشتی دو سو (که سایز آن به اندازه فاز متر باشد.)

ساختار شیر اهرمی چیست

بدنه فلزی از جنس برنج/هندل یا همان دسته اهرمی شیر/یک عدد مغزی یا کارتریج شیر اهرمی از جنس پلاستیک/پرلاتور شیرآلات بهداشتی

2 thoughts on “0 تا 100 نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی + بهترین زمان تعویض

  1. ناصر گفت:

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون راجب عوض کردن مغزی شیر اهرمی. خیلی خوب بود

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *