مقالات کاربردی

9 علت چكه كردن شير آب + 0 تا 100 آموزش راه حل این مشکل!

علت چكه كردن شير آب

همه ما بارها با مشکل چکه کردن شیر آب در منزل روبه‌رو شده‌ایم. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که سفت کردن اهرم شیرآلات بهداشتی بتواند به این موضوع کمک کند؛ اما این راه حل چنین مشکلی نیست! و برای رفع آن باید فکری اساسی کرد. بنابراین به محض آن که نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کردید، لازم است که نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

بهتر است پیش از انجام هر اقدامی بدانید که دلیل بروز چنین مشکلی چیست؛ تا در مراحل بعد بتوانید راه حل برطرف‌سازی و تعمیر آن را دنبال کنید. در این مقاله 10 علت چكه كردن شير اب ، علت چكه كردن شير آب اهرمی و رفع چکه شیر اهرمی را گفته‌ایم؛ تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

منظور از چکه کردن شیر آب چیست؟

به خروج جریان آب از پرلاتور یا هر یک از شیارهای شیرآلات بهداشتی، هنگام بسته بودن کامل شیر چکه کردن می‌گویند. در چنین حالتی ممکن است جریان آب به‌صورت قطره‌ای و بسیار کند باشد، یا حتی با سرعت بالاتری خارج شود. مطابق با قوانین فیزیک باید گفت که هرچقدر سرعت خروج قطرات بیش‌تر باشد، حجم آب ازدست‌رفته نیز بیش‌تر است؛ و برعکس. در مورد نگهداری شیرآلات بیشتر بخوانید.

انواع شیرآلات اهرمی هر چند وقت یک بار چکه می‌ کنند؟

با این‌که شیرالات بهداشتی اهرمی معمولا از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردارند، اما ممکن است گاهی دچار مشکل چکه کردن بشوند؛ که شایع‌ترین دلیل آن ایراد در ناحیه کارتریج است. اما به‌طور کلی می‌توان گفت هرچه شیرآلات بهداشتی ساختمانی از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، دیرتر دچار چنین ایراداتی می‌شوند.

به‌عنوان مثال اگر کارتریج مصرفی آن‌ها استانداردهای بالایی داشته‌باشد، چنین مشکلی پیش نمی‌آید. یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص سطح کیفیت شیرآلات بهداشتی و کارتریج آن‌ها، مدت گارانتی ارائه شده برای آن‌هاست. مانند کارتریج شیرآلات اهرمی نوبیلی که دارای 20 سال گارانتی و خدمات پس از فروش مادام‌العمر دارد.

  بیده چیست؟ + مزایا و معایب بیده توالت فرنگی

3 آثار مخرب چکه کردن شیر آب در منزل!

از اصلی‌ترین مشکلات چکه کردن انواع شیرآلات بهداشتی، عبارت است از:

⦁ هدر رفتن حجم زیاد آب

⦁ ایجاد صدای آزاردهنده در فضای منزل

⦁ تشکیل ذرات رسوب آب در سینک ظرفشویی یا ⦁ روشویی و دشواری در نظافت و کاهش زیبایی

9 علت چكه كردن شير آب

همیشه پس از چکیدن اولین قطرات از شیرآلات بهداشتی، اولین سوال این است که علت چكه كردن شير آب چیست ؟ نکته جالبی که وجود دارد این است که همیشه دلیل این اتفاق یک‌سان نیست؛ و ممکن است هر بار دلیل متفاوتی با دفعات قبلی داشته‌باشد! که در ادامه به 10 مورد از دلایل آن پرداخته و راه حل مناسب هر یک را ارائه داده‌ایم. مقاله در خصوص ” علت رسوب آب در لوله ”  را بخوانید.

علت چكه كردن شير اب

  • چکه کردن شیر آب و ایراد در کارتریج شیرآلات

یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین دلیل چکه کردن شیر آب در کارتریج شیرآلات اهرمی است؛ که یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آن نشت آب از ناحیه زیر دسته اهرمی به بیرون است. بنابراین می‌توان گفت با مشاهده چنین وضعیتی، به احتمال خیلی زیاد مشکل به کارتریج شیر اهرمی مربوط است؛ که باید برای تعمیر چکه شیر آب هرچه سریع‌تر برطرف شود.

رفع چکه شیر اهرمی به دلیل خرابی کارتریج

درصورتی‌که مطمئن شدید دلیل چکه کردن شیر آب مربوط به خرابی کارتریج آن است، می‌توانید اقدامات زیر را جهت رفع چکه آب در شیر اهرمی انجام دهید:

⦁ جریان آب را از فلکه اصلی و یا به کمک دو عدد شیر پیسوار آبی و قرمز کوچک زیر سینک روشویی و ظرفشویی کاملا قطع کنید؛ تا حین کار، مشکلی از بابت خروج آب وجود نداشته‌باشد.

⦁ نگین (فلزی یا پلاستیکی) مربوط به آب سرد و گرم را خارج کنید. معمولا این نگین در بخش جلوی دسته اهرمی، یا بعضی مدل‌ها در بخش پشتی جای داشته‌باشد.

⦁ سپس به وسیله یک آچار آلن پیچ زیر نگین آبی و قرمز را باز کنید.

⦁ اکنون می توانید با کمی فشار دسته اهرمی شیر را از محل خود خارج سازید.

⦁ حالا قالپاق شیر نمایان می‌شود. این قالپاق ظاهرا شبیه به یک درپوش است. در این مرحله باید با چرخش دست قالپاق را از جای خود درآورید.

⦁ پس از برداشتن قالپاق شیر به مهره کارتریج می‌رسید؛ مهره‌ای بزرگ و زرد رنگ؛ که برای باز کردنش باید از یک آچار کمک بگیرید؛ و آن را پادساعت‌‌گرد بچرخانید.

⦁ کارتریج را بردارید و یک کارتریج سالم را جایگزین کنید. چک کنید که حتما پایه‌های کارتریج جدید در جای خود قرار گرفته باشد.

⦁ حال تمامی قسمت‌هایی را که باز کرده‌بودید، به ترتیب در جای خود بازگردانده و به دقت محکم نمایید.

⦁ در نهایت می‌توانید فلکه آب را دوباره باز کرده و شیر آب را در حالت بسته و باز چک نمایید.

چکه کردن شیر آب به دلیل ایراد در نقطه اتصال شیر به لوله کشی

درصورتی‌که نشت آب از بخش ورودی لوله‌های سرد و گرم به شیرآلات بهداشتی باشد، ممکن است به دلیل ایراد در نقطه اتصال شیر به لوله‌ها باشد. با ریشه‌یابی این مشکل خواهیددید که علت چكه كردن شير اب شل بودن مهره‌های اتصال به لوله‌هاست. یعنی مهره‌ها به اندازه کافی سفت نشده‌اند. این مشکل اغلب در شیرهای توالت و دوش رخ می‌دهد؛ که باید هرچه سریع‌تر آن را برطرف کنید تا به بافت دیوار آسیبی نرسد.

درصورتی‌که مهره‌ها را سفت کرده و از عملکرد صحیح واشر نیز مطمئن شدید، حال باید چکه کردن متوقف شود. اما اگر مشاهده کردید که همواره نشتی از همان قسمت وجود دارد، احتمالا اورینگ میان دنده چپ و تنه به پایان عمر مفید خود رسیده یا به هر علتی ایراد پیدا کرده‌است. پیشنهاد می شود درباره معایب شیرالات توکار بخوانید.

چکه کردن شیر آب

  • دلیل چکه کردن شیر آب به خاطر خرابی اورینگ شیر ظرفشویی یا شیر روشویی

درصورتی‌که نشت آب از کف شیر ظرفشویی یا شیر روشویی روکار باشد، باید دلایل مختلف آن بررسی شود. یکی از دلایلی که ممکن است شیر به خاطر آن چکه کند، خرابی اورینگ یا به‌طور کل عدم نصب آن باشد. در چنین حالتی باید اورینگ را تعویض نمایید؛ که پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این کار از افراد متخصص کمک بگیرید. چون درصورت درست نصب نشدن آن، مشکل چکه کردن آب هم‌چنان ادامه پیدا خواهدکرد. مقاله “کارتریج شیرآلات چیست” را مطالعه کنید.

  راهنمای خرید شیر ظرفشویی + نکات مهم در انتخاب بهترین شیر ظرفشویی
  • چکه کردن شیر اب ظرفشویی یا روشویی به علت مناسب نبودن اندازه سوراخ سینک

گاهی پیش می‌آید که سوراخ روی سینک ظرفشویی یا کاسه روشویی کمی بزرگ‌تر از قطر علمک شیر باشد. در چنین حالتی به احتمال زیاد با معضل چکه کردن شیر اب مواجه خواهیدشد. این عدم تطابق اندازه‌ها ممکن است به خاطر بی‌تجربگی نصاب هنگام سوراخ‌کاری سینک باشد.

رفع چکه شیر اهرمی با چسب آکواریوم

درصورت بروز مشکل عدم تطابق اندازه سوراخ سینک با قطر علمک شیر، می‌توانید حد فاصل آن‌ها را با چسب آکواریوم پرکنید. اصطلاحا به این کار آب‌بندی می‌گویند.

دلیل چکه کردن شیر آب

  •  چکه کردن شیر اهرمی به دلیل شل بودن پیچ کارتریج

اگر از سلامت کارتریج شیر اهرمی مطمئن هستید، اما شاهد چکه کردن آن از زیر دسته اهرمی یا همان هندل شیر هستید، ممکن است مشکل از پیچ کارتریج باشد. در چنین شرایطی بهتر است به ترتیب زیر عمل کنید:

⦁ نگین مربوط به آب سرد و گرم را از جای خود خارج کنید.

⦁ به کمک آچار آلن مناسب، پیچ کارتریج را کمی سفت کنید.

⦁ نگین را به جای خود برگردانید و مجدد شیر را در حالت باز و حالت بسته بررسی کنید.

  • علت چكه كردن شير آب از پرلاتور و یا سردوش

اگر آب از ناحیه آبریز یا همان پرلاتور شیرآلات و یا سردوش حمام چکه می‌کند، ممکن است مشکل از واشر آن باشد. بنابراین با تعویض واشر می‌توان این مشکل را برظرف نمود.

  • علت چکه کردن شیر توالت و رفع آن

هنگامی‌که در ناحیه اتصال شلنگ به بدنه شیر توالت، آب چکه کند، ممکن است به خاطر آب‌بندی نادرست واشر شلنگ توالت باشد. در چنین وضعیتی بهتر است مهره شلنگ را باز کنید و آن را مجددا روی شیر ببندید. اگر هم‌چنان چکه کردن آب ادامه پیدا کرد، واشر شلنگ توالت را با واشری مناسب تعویض کرده و روی شیر توالت ببندید.

رفع چکه شیر اهرمی

  • دلیل چکه کردن شیر آب حمام از زیر دایورتور یا سوپاپ و رفع آن

گاهی ممکن است این مشکل به دلیل درست بسته نشدن دایورتور یا همان سوپاپ شیر حمام باشد؛ درغیراین‌صورت احتمالا اورینگ‌های دایورتور دچار مشکل شده‌اند. برای برطرف کردن این حالت از چکه آب، بهتر است یکی از اقدامات زیر را انجام دهید:

⦁ دایورتور را از جای خود باز کرده و مجددا نصب نمایید.

⦁ اگر راه حل بالا به رفع مشکل کمکی نکرد، اورینگ‌های دایورتور را عوض کنید.

⦁ اگر هم از هیچ یک از موارد بالا نتیجه نگرفتید، ممکن است ایراد از ماشین‌کاری شیر یا ماشین‌کاری خود دایورتور باشد؛ که در این‌صورت پیشنهاد می‌کنیم شیر را به‌طور کل عوض کنید.

  • چکه کردن آب از علم یونیکا و دلایل آن

این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که قطعات دچار ایراد فنی باشند یا به درستی نصب نشده‌باشند. بنابراین ابتدا تمام قطعات را بررسی کنید تا از نصب درست‌شان مطمئن شوید. اگر همه‌چیز درست و اصولی به نظر می‌رسید، باید به دنبال قطعه‌ای بگردید که خراب شده و آن را تعویض نمایید. اما اگر هم‌چنان مشکل حل نشد، علم یونیکا را تعویض نمایید. نحوه نصب شیر روشویی توکار را بخوانید.

رفع چکه شیر اهرمی

  • علت چکه کردن آب از تنه شیرآلات

اگر متوجه شدید که قطرات آب از بدنه شیرآلات چکه می‌کند، یعنی جایی که هیچ اتصالی قرار ندارد، باید بگوییم که بدنه شیر در آن ناحیه دچار سوراخ یا ترک‌خوردگی شده‌است. تنها راه حل این معضل تعویض فوری شیر مورد نظر با یک شیر نو است.

  نحوه نصب شیر روشویی توکار + فیلم آموزش نصب شیر روشویی توکار

سخن پایانی

اگر شیرآلات بهداشتی منزل یا محل کارتان چکه می‌کند، در ابتدا باید علت چكه كردن شير آب را بیابید؛ و سپس برای تعمیر آن اقدام نمایید. در این مقاله سعی کردیم دلایل مختلف چکه کردن شیرآلات اهرمی را بررسی کرده و راه برطرف‌سازی آن را نیز ارائه دهیم.

شما هم اگر تجربه‌ای در زمینه رفع چکه شیر آب، رفع نشت آب از شیر ظرفشویی و … دارید، در بخش نظرات، تجربیات خود را درباره علت چکه شیر اهرمی با ما و دیگر دوستان گلزارهوم در میان بگذارید. پیشنهاد می شود درباره علت شل شدن شیر اهرمی بخوانید.

برخی از سوالات متداول

علت چكه كردن شير آب چیست؟

ایراد در کارتریج شیرآلات - خرابی اورینگ - چکه کردن شیر اهرمی به دلیل شل بودن پیچ کارتریج - علت چكه كردن شير اب از پرلاتور و یا سردوش

رفع چکه آب در شیر اهرمی چگونه است؟

اگر از سلامت کارتریج شیر اهرمی مطمئن هستید، اما شاهد چکه کردن آن از زیر دسته اهرمی یا همان هندل شیر هستید، ممکن است مشکل از پیچ کارتریج باشد.

2 thoughts on “9 علت چكه كردن شير آب + 0 تا 100 آموزش راه حل این مشکل!

  1. حسن گفت:

    سلام ممنون از مطلب خوبتون درباره علت چكه كردن شير آب و رفع اون. بسیار عالی بود.

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *