مقالات کاربردی

چطور از سرویس بهداشتی به صورت اشتراکی استفاده کنیم؟

چطور از سرویس بهداشتی به صورت اشتراکی استفاده کنیم؟

در اکثر خانه‌های ایرانی، تنها یک سرویس بهداشتی وجود دارد. زمانی که تعداد نفرات خانواده زیاد باشد، قطعا استفاده اشتراکی از سرویس بهداشتی تبدیل به یک مشکل بزرگ خواهد شد. همچنین کاملا طبیعی است که نمی‌توان یک سرویس بهداشتی دیگر در خانه ایجاد کرد. پس چه راه کاری برای کاهش درگیری‌ها وجود دارد؟

تصور کنید که اول صبح با چشمانی خواب‌آلوده به حمام می‌روید و در لحظه آخر متوجه می‌شوید که حوله شما خیس است. این یعنی یکی از اعضای خانواده با حوله شما خودش را خشک کرده! واقعا این یک وضعیت بسیار دردناک است و نمی‌دانید که باید چه تصمیمی بگیرید. اما حل شدن این مشکلات اصلا کار دشواری نیست. با ما همراه باشید تا ببینید چطور از سرویس بهداشتی به صورت اشتراکی استفاده کنیم؟

استفاده از لوازم دستشویی و حمام : استند‌های مخصوص وسایل

وسایل حمام جزء وسایل کاملا شخصی محسوب می‌شوند. به همین خاطر شما باید وسایل خود را نسبتا به سایر اعضای خانواده تفکیک کنید. اگر وسایل حمام همه اعضای خانواده در یک نقطه قرار داشته باشد، دو مشکل اساسی به وجود می‌آید. اول اینکه قطعا یک حالت به هم ریختگی و بی‌نظمی بسیار بدی ایجاد می‌شود و دوم اینکه هر یک از اعضای خانواده به سختی می‌توانند وسایل مربوط به خود را پیدا کنند. گشتن به دنبال وسایل شخصی حمام به خوبی خود می‌تواند باعث تاخثر در استفاده از سرویس بهداشتی شود. پس بهترین حالت، اضافه کردن یک استند مخصوص وسایل حمام است.

این استند‌ها بر روی دیوار قابل نصب هستید و همچنین آنها را می‌توانید روی زمین و کنار دیوار قرار دهید. هر کس وسایل خود را در طبقه‌ای مخصوص قرار می‌دهد و به این ترتیب یکی از اختلاف‌های مهم بر طرف خواهد شد. به این شکل دیگر نیازی نیست تا نگران این باشید که اعضای خانواده از وسایل شما بهداشتی و شخصی شما به اشتباه استفاده می‌کنند.

حوله‌ها را تفکیک کنید

زمانی که از یک سرویس بهداشتی مشترک با اعضای خانواده خود استفاده می‌کنید، باید حتما حوله‌ها را تفکیک نمایید. این اصلا کار دشواری نیست. تنها کافیست تا حوله‌هایی به رنگ‌های مختلف تهیه کنید و آنها را روی آویز‌های مخصوص دیواری قرار دهید. هر رنگ حوله مختص به یکی از اعضای خانواده است. این یک راه حل بسیار ساده خواهد بود که می‌تواند جلوی بسیاری از درگیری‌ها را بگیرد. پس حتما دست به کار شده و حوله‌هایی با رنگ‌های مختلف خریداری کنید.

استفاده از سرویس بهداشتی را محدود کنید

این بدان معنا نیست که هر کس در روزهای معینی می‌تواند از سرویس بهداشتی خانه استفاده کند! بلکه همانطور که می‌دانید، کارهای مختلفی را می‌توان در سرویس بهداشتی انجام داد. خوشبختانه در خانه‌های ایرانی، سرویس حمام و توالت تفکیک شده هستند. به همین خاطر نیاز کمتری به قرار دادن محدودیت‌های مختلف وجود دارد. اما اگر خواهر، بردار، همسر یا فرزند شما عادت دارد به عنوان مثال در حمام موهای خود را خشک کرده و یا آرایش کند، برای این کار محدودیت قرار دهید.

به این ترتیب باید استفاده از سرویس بهداشتی را محدود به کارهای خاصی مثل توالت، مسواک زدن و حمام کردن کنید. در عین حال با نصب آیینه در قسمت دیگر خانه، به آنها پیشنهاد دهید که خشک کردن مو یا آرایش کردن را در آن قسمت انجام دهند. به این طریق دیگر در استفاده از سرویس بهداشتی کسی دچار مشکل نخواهد شد. ساخت یک سرویس بهداشتی مستر در اتاق کودک واقعا هزینه‌بر و بسیار دشوار است. با قرار دادن قوانینی ساده می‌توانید در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و صلح را به خانه خود باز گردانید.

زمان بندی استفاده از سرویس بهداشتی در ساعات پیک

معمولا استفاده از سرویس بهداشتی در ساعات ابتدایی صبح بیشتر است. دقیقا همین ساعات ابتدایی صبح بیشترین درگیری برای استفاده از سرویس بهداشتی به وجود می‌آید. اکثر اعضای خانواده در یک ساعت باید خانه را ترک کنند و به مدرسه، دانشگاه یا محل کار خود بروند. به همین خاطر همه می‌خواهند سریع‌تر از بقیه وارد سرویس بهداشتی شده و از آن استفاده کنند. این عجله و شلوغی باعث ایجاد بی‌نظمی و درگیری خواهد شد. اما اگر برای استفاده از سرویس بهداشتی یک زمان بندی دقیق داشته باشید، این مشکل دیگر به وجود نمی‌آید.

به عنوان مثال شما می‌توانید از کسانی که قصد حمام کردن دارند بخواهید تا صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوند. یا اینکه اگر امکان دارد، آخر شب پیش از خواب حمام کرده و دیگر با این کار صبح‌ها نیازی به حمام کردن نداشته باشند. اگر زمان خروج اعضای مختلف خانواده با یکدیگر تفاوت دارد، بهتر است کسانی که باید سریع‌تر از خانه خارج شوند، زود‌تر از سرویس بهداشتی استفاده کنند. با این قبیل برنامه‌ریزی‌ها، هیچ کس لازم نیست در صف منتظر بماند و درگیری ایجاد شود. فقط مهم‌ترین بخش ایجاد زمان‌بندی، پایبندی به آن است. حتما برای افراد خاطی جریمه در نظر بگیرید و حتما آن را اجرا کنید.

هر کس باید پس از استفاده، سرویس بهداشتی را کاملا تمیز کند

در خانواده‌ها همیشه تميز كردن سراميك دستشويي یک کار سخت محسوب می‌شود و اعضای خانواده از انجام آن شانه خالی می‌کنند. به همین خاطر بهتر است در درجه اول همه اعضا را وادار کنید تا بعد استفاده از سرویس بهداشتی، حتما کثیفی‌هایی که به جای گذاشته‌اند را کاملا تمیز کنند. وجود کف در حمام واقعا می‌تواند چندش آور باشد. بهتر است هر یک از اعضا با این کار کمک کنند تا سرویس بهداشتی دیرتر کثیف شود و نیاز به تمیز کردن داشته باشد.

اما در عین حال زمانی که حمام یا سرویس بهداشتی نیاز به تمیزکاری داشت، باید به صورت دوره‌ای، هر یک از اعضای خانواده مسئول تمیز کردن آن باشند. با این کار دیگر تمیز کردن سرویس بهداشتی تبدیل به یک درگیری نخواهد شد و هر کس طبق نوبت، وظیفه خود را انجام می‌دهد.

خب همراهان عزیز، به نظر شما بهترین راه برای کاهش درگیری در استفاده از سرویس بهداشتی اشتراکی چیست؟ آیا شما راه حل خلاقانه و مبتکرانه دیگری برای این کار دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما عاشق دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم. پس ما را منتظر نگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *