مقالات کاربردی

0 تا 100 نصب شیرآلات توکار + طریقه نصب شیرآلات در انواع ارتفاع

نصب شیر توکار

نصب شیرآلات توکار و متعلقات آن دارای استانداردها و قواعد خاص خود است. فرقی ندارد که بخواهید آن را از صفر نصب کنید یا حتی قطعه‌ای از آن را تعویض کنید؛ درهرصورت لازم است نکات خاصی را رعایت کنید تا تمامی مراحل درست و بدون نقص پیش برود. هرچند که توصیه ما در این زمینه کمک گرفتن از افراد متخصص است. اما اگر باز هم مایل هستید خودتان این کار را در منزل انجام دهید، با مطالعه کامل این مقاله می‌توانید نصب شیر توکار و متعلقات آن را به درستی و با موفقیت انجام دهید. چرا که در این مقاله علاوه‌بر آشنایی با شیرآلات توکار و متعلقات آن‌ها با استاندارد و مراحل نصب آن‌ها به‌صورت گام به گام و از 0 تا 100 آشنا می‌شوید.

شیرآلات توکار چیست؟

برای درک بهتر مراحل نصب شیرآلات توکار، بهتر است در ابتدا با ماهیت آن‌ها و متلقات‌شان آشنا شوید. به انواع شیرآلات بهداشتی ساختمانی که بخش مغزی آن‌ها داخل دیوار، و بخش رویه آن‌ها روی دیوار نصب می‌شود، شیرآلات توکار می‌گویند. هم‌چنین در کنار این شیرآلات لازم است متعلقات خاصی نیز نصب شود؛ که آن‌ها نیز باید به‌صورت توکار باشند. معمولا از این شیرآلات در حمام و سرویس بهداشتی استفاده‌می‌شود.

  پرلاتور شیرآلات چیست + بررسی کاربرد پرلاتور شیرآلات

متعلقات توکار چیست؟

به تجهیزات و قطعاتی که برای استفاده از شیرآلات توکار، و در کنار آن‌ها نصب می‌شوند، متعلقات توکار می‌گویند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

نصب شیرآلات توکار

زانوی توکار چیست؟

معمولا زانوی توکار را در کنار شیرتوکار توالت و شیر توکار حمام نصب می‌کنند، تا جریان آب را از شیر توکار گرفته و به شلنگ آن (و یا دوش دستی) منتقل کند. زانوهای توکار انواع مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها تنها کار انتقال جریان آب را انجام می‌دهند؛ اما بعضی دیگر علاوه‌بر این کار دارای بخش نگه‌دارنده (براکت) نیز هستند؛ تا بتوانند شلنگ توالت یا دوش دستی را روی دیوار نگه‌دارند. درصورتی‌که زانوی توکار فاقد بخش نگه‌دارنده باشد، باید یک براکت به‌صورت جداگانه روی دیوار نصب کرد.

بازوی توکار چیست؟

بازوی توکار چیست؟

بازوی توکار لوله‌ای باریک برای انتقال جریان آب از لوله به سردوش است؛ که ممکن است یکی از انواع زیر باشد:

⦁ بازوی توکار سقفی که به لوله‌های داخل سقف وصل می‌شود.

⦁ بازوی توکار دیواری که به لوله‌های داخل دیوار متصل می‌گردد.

سردوش توکار

از دیگر متعلقات توکار، سردوش‌های توکار هستند. سردوش‌های توکار را می‌توان به دو گروه زیر تقسیم کرد:

⦁ سردوش توکار سقفی که درون سقف کاذب قرارمی‌گیرد

⦁ سردوش توکار دیواری که درون دیوار نصب می‌شود

نصب شیرآلات توکار

وان‌ پرکن توکار چیست؟

وان‌پرکن یا پاشور توکار نوع خاصی از آبریز است که در کنار شیرآلات توکار حمام نصب می‌شود. انواع وان پر کن توکار دارای بخش‌های اصلی زیر هستند:

⦁ خروجی اصلی جریان آب که پرلاتور درون آن نصب شده‌است و در جلوترین بخش آبریز وان پر کن قراردارد

⦁ دایورتور که تعیین‌کننده خروجی جریان آب است

⦁ خروجی جریان آب به سمت شلنگ دوش دستی که عقب‌تر از خروجی اصلی تعبیه می‌شود.

طریقه نصب شیر توالت توکار

ماساژور توکار چیست؟

متعلقات توکاری هستند که در کنار شیر حمام توکار نصب می‌شوند. ماساژورهای توکار در طرح‎‌ها و رنگ‌های مختلف با قابلیت‌های متفاوت طراحی و ساخته‌شده‌اند. مساژور یا همان بادی‌جت‌ها توانایی پرتاب جریان آب را در زوایای مختلف دارند.

طریقه نصب شیر توالت توکار

بهترین شیرآلات توکار خارجی

از بهترین برند شیرآلات توکار خارجی موجود در فروشگاه اینترنتی گلزارهوم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⦁ شیرآلات توکار نوبیلی ایتالیا

⦁ شیرآلات توکار ویسن‌تین تحت لیسانس ایتالیا

مهم‌ ترین نکته در نحوه نصب شیرآلات توکار

تقریبا مراحل نصب کلیه شیرآلات توکار شبیه به هم بوده و تفاوت‌های چندانی با هم ندارند. اما در نصب بعضی از شیرآلات خاص، تفاوت‌هایی وجود دارد. بعضی از آن‌ها دارای تجهیزات و قطعات اضافه هستند؛ یا ممکن است در ساختارشان با دیگر شیرالات بهداشتی کمی متفاوت باشند. درنتیجه آموزش‌های ارائه‌شده در این مقاله به راهنمای نصب شیرالات توکار، به‌صورت عمومی و معمول شیرآلات پرداخته‌ایم.

چرا نمی‌ توان برای لوله‌ کشی روکار شیرآلات توکار نصب کرد؟

در نصب شیرآلات توکار، نیاز به لوله های توکار داریم؛ چراکه اگر لوله‌کشی به‌صورت روکار باشد، نمی‌توان مغزی شیرآلات توکار را در جای درست فیکس و نصب کرد. علاوه‌بر توکار بودن لوله‌ها، لازم است که نقشه دقیق آن‌ها را نیز در اختیار داشته‌ باشید.

ارتفاع نصب شیرآلات و متعلقات توکار چقدر باید باشد؟

ارتفاع نصب شیر توکار چقدر باید باشد ؟ شیرالات توکار نیز مانند شیرآلات روکار می‌بایست در ارتفاع خاص و ویژه خود نصب شوند. یعنی بستگی دارد هرکدام‌شان قرار است در کنار چه عناصر دیگری قرار بگیرند، تا بتوان براساس آن ارتفاع استانداردی را تعیین کرد. به‌عنوان مثال شیر توکار توالتی که قرار است در کنار توالت فرنگی یا وال هنگ قراربگیرد، در ارتفاعی متفاوت از شیر توکاری نصب می‌شود که قرار است در یک سرویس بهداشتی شرقی باشد.

بنابراین در ادامه به‌طور مفصل‌تری راجع‌به استاندارد نصب هر یک از شیرآلات توکار می‌پردازیم. از طرفی توجه داشته‌باشید که اندازه‌های اعلام‌شده در این مقاله متناسب با میانگین طول قد ایرانیان است. درصورتی‌که افراد خانواده شما بلندقامت یا کوتاه‌قامت هستند، می‌توانید چند سانتی‌متر به اندازه‌های گفته‌شده بیفزایید یا از آن بکاهید.

طریقه نصب شیر توالت توکار

استاندارد نصب شیر حمام توکار

این شیر باید در ارتفاعی نصب شود که فاصله آن تا کف حمام، بین 100 تا 110 سانتی‌متر باشد. هم‌چنین موقع نصب باید دقت کنید که شیر توکار حمام در راستای محل نصب دوش دستی یا سردوش توکار قراربگیرد.

استاندارد نصب متعلقات توکار حمام

در این بخش با ارتفاع استاندارد نصب مهم‌ترین متعلقات حمام آشنا می‌شوید.

  11 روش جرم گیری شیرآلات به بهترین شکل ممکن!

استاندارد نصب زانوی توکار

زانوی توکار را می‌توان در دو محل متفاوت نصب کرد:

حمام:

خوب است که زانوی توکار حمام را به موازات شیر توکار، یعنی در ارتفاع 100 تا 110 سانتی‌متر از کف حمام نصب کنید. اما اگر مایل به قرارگیری دوش دستی در ارتفاع بالاتر هستید، می‌توانید زانوی توکار و براکت حمام را بین 30 تا 40 سانتی‌متر بالاتر از شیر حمام توکار نصب نمایید.

⦁ توالت:

اگر توالت منزل شما به شکل شرقی و زمینی طراحی و اجرا شده، می‌بایست زانوی توکار را به موازات شیر توالت توکار و با فاصله 55 تا 65 سانتی‌متر از کف سرویس بهداشتی نصب کنید؛ اما اگر توالت فرنگی یا وال‌هنگ دارید، باید فاصله 60 تا 70 سانتی‌متر از کف را در نظر بگیرید.

توجه کنید درصورتی‌که زانوی توکار انتخابی‌تان فاقد نگه‌دارنده (براکت) باشد، باید یک براکت به‌صورت جداگانه و درست در راستای زانوی توکار و به موازات 10 سانتی‌متر نصب کنید.

ارتفاع نصب شیر توکار

استاندارد نصب بازوی توکار

برای نصب دوش توکار فرقی ندارد که نصب سردوش حمام‌تان از بازوی توکار سقفی یا بازوی توکار دیواری استفاده می‌کنید؛ چون ممکن است در مدل سقفی اندازه آن‌ها با یک‌دیگر متفاوت باشد. بنابراین باید بازوی توکار را در ارتفاعی نصب کرد که سردوش حمام بعد از اتصال به بازو، بین 200 تا 220 سانتی‌متر از کف حمام فاصله داشته‌باشد.

استاندارد نصب سردوش توکار

استاندارد نصب سردوش توکار(نحوه لوله کشی دوش توکار)

سردوش حمام  توکاری که مد نظر شماست یکی از دو نوع زیر است:

⦁ سردوش سقفی: با توجه به این‌که سردوش‌های سقفی برای نصب، نیاز به سقف کاذب دارند، بهترین ارتفاع برای نصب آن‌ها 200 تا 220 سانتی‌متر از کف حمام می‌باشد.

⦁ سردوش دیواری: برای نصب انواع سردوش دیواری نیز لازم است ارتفاع محل قرارگیری آن بین 200 تا 220 سانتی‌متر از کف حمام فاصله داشته‌باشد.پیشنهاد می شود مقاله نصب سردوش حمام را مطالعه کنید.

استاندارد نصب وان پر کن توکار

استاندارد نصب وان پر کن توکار

استفاده از وان پر کن یا پاشور توکار، دو حالت دارد. اگر قرار است از آن برای پرکردن وان استفاده کنید، استاندارد نصب بستگی به ارتفاع دیواره وان دارد؛ اما به‌طور کلی می‌بایست 15 سانتی‌متر بالاتر از دیواره تمام‌شده وان نصب شود. ولی اگر قرار است پاشور توکار را بدون وجود وان نصب کنید، می‌توانید آن را در ارتفاعی بین 50 تا 60 سانتی‌متر از کف حمام نصب نمایید.

استاندارد نصب ماساژور توکار حمام

استاندارد نصب ماساژور توکار حمام

با در نظر گرفتن این نکته که انواع ماساژور حمام توکار باید به یکی از حالت‌های سه تایی، چهارتایی و شش تایی نصب شوند، می‌توان اندازه‌های زیر را به‌صورت استاندارد نصب آن‌ها معرفی کرد:

⦁ در حالت سه تایی: اولین بادی‌جت باید در ارتفاع 70 سانتی‌متر از کف حمام نصب شود و بادیجت‌های بالاتر با فاصله 30 سانتی‌متر بالاتر از بادی جت قبل از خود نصب می‌شوند؛ یعنی ارتفاع نصب هر سه ماساژور توکار از پایین به بالا به ترتیب زیر است:

⦁ 70 سانتی‌متر

⦁ 100 سانتی‌متر

⦁ 130 سانتی‌متر

⦁ در حالت چهار تایی: ماساژورها بادی در دو ردیف موازی با هم، و در ارتفاع‌هایی 100 و 130 سانتی‌متر نصب شوند.

⦁ در حالت شش تایی: نصب ماساژوهای توکار حمام به حالت شش تایی بسیار شبیه به حالت سه تایی آ‎ن‌هاست. با این تفاوت که باید در دو ردیف سه تایی و موازی با یک‌دیگر نصب شوند.

دقت کنید که برای نصب انواع ماساژور حمام توکار، با هر تعدادی، حتما حد فاصل افقی به طول 40 سانتی‌متر را میان‌شان رعایت کنید.

استاندارد نصب شیر توالت توکار

استاندارد نصب شیر توالت توکار

با توجه به نکاتی که در استاندارد نصب زانوی توکار توالت در بخش‌های بالاتر گفته‌شد، بهتر است شیر توالت توکار را به‌صورت زیر نصب نمایید:

⦁ فاصله 55 تا 65 سانتی‌متر از کف سرویس بهداشتی در توالت‌های شرقی

⦁ فاصله 60 تا 70 سانتی‌متر از کف سرویس بهداشتی برای توالت‌های فرنگی و وال‌ هنگاستاندارد نصب شیر روشویی توکار

استاندارد نصب شیر روشویی توکار

این‌که قرار است از چه نوع کاسه روشویی به لحاظ توکار یا روکار بودن استفاده کنید، و این‌که اصلا قصد نصب چه نوع کابین روشویی را دارید، در تعیین استاندارد نصب شیر توکار روشویی نقش دارد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که فاصله آبریز شیر روشویی توکار، با لبه کاسه روشویی باید حدودا 15 سانتی‌متر باشد. با این حساب دیگر نیازی نیست ارتفاع شیر روشویی توکار را نسبت به کف سرویس بهداشتی در نظر بگیرید.

آموزش گام به گام نصب شیرآلات توکار بهداشتی

آموزش گام به گام نصب شیرآلات توکار بهداشتی

پیش از ارائه آموزش مرحله به مرحله نصب انواع شیرآلات توکار بهداشتی لازم می‌دانیم نکته‌ای مهم و اساسی را به شما بگوییم. نصب شیر توکار از هر برند و با هر کاربردی، دو بخش اصلی دارد:

⦁ نصب مغزی

⦁ نصب رویه

که در این مقاله به بخش اول یعنی آموزش نصب مغزی توکار پرداخته‌ایم. همان‌طورکه می‌دانید، برای نصب انواع مغزی توکار باید مراحل زیر را به درستی پیمود:

⦁ با توجه به استانداردهای اعلام‌شده برای نصب هر شیر توکار که در همین مقاله گفته‌شده، محل نصب مغزی را روی دیوار و در مسیر مناسب لوله آب برش بزنید. این برش باید در حدی باشد که بتوان کف مغزی را به دیوار چسباند و به کمک شاقول، در وضعیت تراز قرارداد (اما ایجاد حفره بزرگ و بیش‌ازحد عمیق روی دیوار لازم نیست).

⦁ پس از نصب مغزی و پیچ کردن آن به دیوار، می‌توانید کاور یا محافظ (معمولا سیاه رنگ) آن را بردارید.

⦁ برای آن‌که در طولانی‌مدت مشکلی برای مغزی و اتصالات آن پیش نیاید، لازم است آن را آب‌بندی کنید. برای این کار باید تمامی اتصالات مغزی به لوله‌های ورودی و خروجی را با نوار تفلون بپوشانید. البته نباید در پیچیدن نوار تفلون زیاده‌روی کنید.

⦁ قطعات دیگر از جمله زانوهای شیر را روی مغزی اصلی شیر سوار کنید. زانوهای عبور آب سرد و گرم درست در دو سمت مغزی قرارمی گیرند و طبق استاندارد، ورودی آب سرد در جهت راست و ورودی آب گرم در جهت چپ جای خواهدگرفت. در پی آن همین‌طور لوله‌های اصلی آب به این زانویی‌ها متصل می‌شوند.

⦁ پس از آن نوبت به قطعه هلالی شکل برروی شیر توکار می‌رسد. قطعه هلالی شکل را روی مغزی اصلی نصب کرده و قطعه پلاستیکی مشکی رنگی که در ابتدای کار برداشته‌بودید را سرجای اصلی‌اش برگردانید.

⦁ در این مرحله باید مغزی را تست کنید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید.

⦁ سپس بنابر اندازه‌های حداقلی و حداکثری درج‌شده روی مغزی توکار باید روی آن را کاشی‌کاری کرد.

⦁ در آخر باید رویه شیرآلات توکار را در جای مناسب خود نصب کنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به کاشی‌ها، این کار را با دقت و ظرافت بیش‌تری انجام دهید.

تا این‌جای کار مراحل نصب انواع مغزی توکار را به‌شکلی عمومی ارائه دادیم. اما در نظر داشته‌باشید که ممکن است مغزی توکار هر برند با برند دیگر متفاوت باشد؛ یا حتی مغزی توکار هر مدل از یک برند با مدل‌های دیگر فرق داشته‌باشد. از طرفی نصب مغزی توکار انواع شیرآلات بهداشتی توکار نیز دارای نکاتی خاص و مهم هستند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

طریقه نصب شیر حمام توکار

پیش از نصب شیر حمام توکار باید مشخص شود که قرار است مغزی آن چند خروجی داشته‌باشد؛ تا بتوان براساس آن و استانداردهای نصب متعلقات آن دیوار را برش داد؛ و مغزی توکار را در جایگاهی مناسب نصب نمود.

طریقه نصب شیر توالت توکار

در میان انواع شیرآلات بهداشتی توکار، نصب شیر توالت توکار از همه ساده‌تر است. این مغزی تنها دو ورودی از لوله‌های آب سرد و گرم، و یک خروجی به زانوی توکار دارد.

طریقه نصب شیر روشویی توکار

درست برعکس شیر توالت توکار، سخت‌ترین طریقه نصب، متعلق به  نصب شیر روشویی توکار است! زیرا محل نصب آن کاملا به محل قرارگیری کابین و کاسه روشویی بستگی دارد. فقط کافی‌است چند سانتی‌متر درمورد محل قرارگیری کاسه روشویی اشتباه کنید؛ کار تمام است! بنابراین مهم‌ترین نکته نصب شیر توکار روشویی دقت بسیاربالا در اندازه‌گیری محل نصب آن است. دقت کنید که مغزی توکار شیر روشویی دو ورودی از لوله‌های سرد و گرم دارد؛ روی این نوع مغزی به جای خروجی، قطعه‌ای برای نصب آبریز تعبیه شده‌است.

مهم‌ ترین نکات در نصب انواع شیر توکار که تا امروز نمی‌ دانستید!

شاید در ظاهر نصب شیر توکار ساده به نظر برسد، اما در اصل کاری پر از نکته و پیچیدگی‌ای خاص خود است؛ به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید. کارشناسان مجرب شرکت بازرگانی گلزار می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. اما اگر هم‌چنان مایلید خودتان نصب شیرآلات توکار را انجام دهید، ممکن است سوالات زیر برایتان پیش بیاید:

چرا باید قبل از کاشی‌ کاری، مغزی توکار تست شود؟

پیش از شروع مرحله کاشی‌کاری بهتر است مغزی توکار را تست کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. به دو دلیل زیر باید این کار انجام شود:

⦁ درصورتی‌که مواد زائد وارد مغزی توکار شده‌باشد، به وسیله جریان آب از آن خارج می‌شود و در آینده برای آن مشکل‌ساز نمی‌شود.

⦁ اگر به هر دلیلی مغزی توکار شما معیوب باشد، با انجام تست آن را عیب‌یابی میکنید و برای تعویض آن اقدام می‌نمایید.

بنابراین با انجام تست برای مغزی توکار ی‌توان با اطمینان گفت که دیگر مشکلی در آینده برای آن به‌وجود نمی‌آید و هیچ‌گاه نیاز به تخریب دیوار نخواهدبود.

روی مغزی توکار باید با چه ضخامتی کاشی‌ کاری کرد؟

روی بدنه مغزی توکار اکثر برندهای معتبر (مثل نوبیلی ایتالیا)، دو اندازه با علامت Min و Max درج ‌شده‌است. عدد مربوط به Min حداقل ضخامت ملات سیمان و کاشی‌کاری را نشان می‌دهد؛ و عدد مربوط به Max حداکثر ضخامت آن را. فراموش نکنید که اگر ضخامت این لایه بیش‌تر از اندازه درج‌شده روی مغزی توکار باشد، هندل به کارتریج نمی‌رسد؛ و درصورتی‌که ضخامت لایه کاشی‌کاری کم‌تر از اندازه درج‌شده باشد، بخش رویه شیر توکار به درستی در جایگاه خود قرار نمی‌گیرد. که در هر دو حالت استفاده از شیر توکار غیرممکن می‌شود.

  راهنمای کامل نگهداری شیرآلات به بهترین روش + آموزش قدم به قدم

سخن پایانی

در این مقاله با شیرآلات توکار، متعلقات آن‌ها و استانداردهای نصب‌  آشنا شدید. علاوه‌بر آن مراحل نصب شیرآلات توکار، نحوه نصب دوش توکار را به‌طور عمومی فراگرفتید. فراموش نکنید که ممکن است نصب شیر توکار هر برند با برند دیگر متفاوت باشد. بنابراین سعی کنید برای نصب‌شان از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. درغیراین‌صورت توصیه می‌کنیم بسیار بادقت و احتیاط کار را انجام دهید.

برخی از سوالات متداول

ارتفاع نصب شیرآلات توکار چقدر باید باشد؟

شیرالات توکار می‌بایست در ارتفاع خاص و ویژه خود نصب شوند. یعنی بستگی دارد هرکدام‌شان قرار است در کنار چه عناصر دیگری قرار بگیرند، تا بتوان براساس آن ارتفاع استانداردی را تعیین کرد. به‌عنوان مثال شیر توکار توالتی که قرار است در کنار توالت فرنگی یا وال هنگ قراربگیرد، در ارتفاعی متفاوت از شیر توکاری نصب می‌شود که قرار است در یک سرویس بهداشتی شرقی باشد.

استاندارد نصب شیر حمام توکار چگونه است؟

این شیر باید در ارتفاعی نصب شود که فاصله آن تا کف حمام، بین 100 تا 110 سانتی‌متر باشد. هم‌چنین موقع نصب باید دقت کنید که شیر توکار حمام در راستای محل نصب دوش دستی یا سردوش توکار قراربگیرد.

6 thoughts on “0 تا 100 نصب شیرآلات توکار + طریقه نصب شیرآلات در انواع ارتفاع

  1. مهدی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که درمورد ارتفاع نصب شیر توکار گفتید. دستتون درد نکنه.

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

  2. کمال محمدی گفت:

    ممنون از راهنمایتون کامل بود ممنون

    1. mahnaz.golzar@golzarhome.com گفت:

      ممنون از توجه شما

  3. کمال محمدی گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون،موفق باشید

    1. mahnaz.golzar@golzarhome.com گفت:

      لطف دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *