مقالات کاربردی

11 ترفند تمیز کردن دستشویی و حمام + هر آنچه باید بدانید

تميز کردن دستشویی

یکی از چالش‌هایی که اغلب ما در نظافت خانه با آن رو‌به‌رو هستیم، تمیز کردن دستشویی است. محیط دستشویی به‌دلیل نوع کاربری که دارد واستفاده مکرری که از آن می‌شود، محلی است که دائما باکتری‌های زیادی در آن جمع می‌شوند. از طرفی دیگر به‌دلیل رطوبتی که ازاستفاده مکرر آب حاصل می‌شود، جرم و باکتری‌های سختی برروی سطوح سرویس بهداشتی یا حمام بر‌جای می‌گذارند. از آن‌جایی که نظافت و بهداشت محیط خانه برای همه ما بسیار مهم است، و به‌دلایل مختلفی تمیز کردن حمام و دستشویی کمی چالش‌برانگیز است. بنابراین یادگیری ترفند‌های تمیز کردن آن‌ها می‌تواند برای ما مفید باشد. از همین رو ما در این مقاله 11 ترفند تمیز کردن سرامیک دستشویی را برای شما به اشتراک گذاشته‌ایم تا در این راستا به شما کمک کنیم.

تمیز کردن حمام و دستشویی

خیلی از ما با تمیز کردن سرویس بهداشتی آشنا هستیم و روش‌های خاص خودمان را برای نظافت داریم. اما برای نظافت سرویس بهداشتی و حمام ترکیب موادها و ترفندهای مختلفی نیز وجود دارد که آشنایی با آن‌ها کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. درادامه ابتدا تمیزکننده‌های مختلف را باهم بررسی می‌کنیم و سپس به ترفندهای نظافت حمام و سرویس بهداشتی می‌پردازیم. ناگفته نماند که جنس محصول و تجهیزاتی که برای سرویس بهداشتی و حمام تهیه می‌کنیم نیز بسیار در بهداشت و تمیزکاری آن‌ها تاثیرگذار هستند. بنابراین در خرید محصولات بهداشتی برای این فضاها باید دقت لازم را نیز به عمل آوریم. به‌عنوان مثال اگر از چینی‌ آلات بهداشتی مجهز به لعابکاری آنتی‌باکتریال استفاده کنید، هم نظافت‌شان آسان‌تر می‌شود و هم از نظر بهداشتی برای محیط سرویس و حمام بهتر است. چینی آلات بهداشتی الپس شامل انواع وال هنگ و انواع کاسه روشویی، مجهز به لعابکاری آنتی‌باکتریال هستند، تا بتوانند در برابر آلودگی‌ها و میکروب‌های موجود در سرویس بهداشتی از سلامت شما محافظت می‌کند.

برای دیدن مدل چنی آلات بهداشتی به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه خرید چینی آلات بهداشتی مراجعه کنید.

تمیز کردن سرویس بهداشتی

انواع مواد مناسب برای نظافت حمام و سرویس بهداشتی

مواد مناسب برای نظافت حمام و سرویس بهداشتی را دو گروه اصلی، یعنی مواد طبیعی و مواد شیمیایی تشکیل می‌دهند. مواد طبیعی را خودمان می‌توانیم با ترکیب مواد مختلف درست کنیم. مواد شیمیایی نیز مواد شوینده‌هایی هستند که در بازار در دسترس قرار دارند. مواد طبیعی که برای تمیز کردن دستشویی و حمام می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، عبارت‌اند از:

  0 تا 100 تعویض شیر و علمک دستشویی + تعویض شیر ظرفشویی

مواد شوینده طبیعی برای تمیز کردن کاشی سرویس بهداشتی

  • نمک
  • جوش شیرین
  • سرکه
  • آب‌لیمو

تمیز کردن حمام و دستشویی

مواد شوینده شیمیایی

  • وایتکس کلرین
  • مایع جرم‌گیر سرویس بهداشتی و حمام
  • شوینده‌های چندمنظوره
  • مایع سفیدکننده غلیظ

12 لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن حمام و دستشویی

پس از آشنایی کلی با مواد شوینده، لوازم مورد نیز برای نظافت دستشویی را باهم بررسی می‌کنیم. لوازم مورد نیاز برای شروع کار شامل:

1. دستکش پلاستیکی

2. فرچه یا برس کف‌شوی

3. بطری خالی آب‌پاش (اسپری)

4. پارچه تمیز

5. دستمال یا پارچه میکروفایبر

6. تی میکروفایبر

7. تی زمین‌شوی

8. یک لیوان (یا فنجان) خالی

9. دستمال مرطوب‌های ضدعفونی‌کننده

10. نخ دندان

11. کیسه پلاستیکی

12. مواد شوینده (طبیعی یا شیمیایی)

تمیز کردن کاشی سرویس بهداشتی

11 ترفند تمیز کردن دستشویی و حمام

سرویس بهداشتی و حمام از اجزاء و تجهیزات متفاوتی تشکیل شده‌است؛ که نظافت هر یک از آن‌ها به گونه‌ای متفاوت از دیگری‌ست. برای مثال در فضای سرویس بهداشتی بخش کاشی‌ها و دوغاب، روشویی و شیرآلات، کاسه توالت و فلاش‌ تانک، توالت فرنگی ، دیوارها و … وجود دارند. در این 11 ترفند تميز كردن سرويس بهداشتي و حمام، جداگانه نظافت هر یک از اجزاء اصلی سرویس بهداشتی و حمام با شوینده و لوازم مورد نیاز هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

برای آشنایی بیشتر با باز کردن لوله حمام به شما پیشنهاد می کنیم مقاله  روش خانگی برای باز کردن لوله ها ی حمام را مطالعه کنید.

1. روش تمیز کردن دوغاب حمام و دستشویی با وسایل خانگی ساده

تمیز کردن کف دستشویی و حمام به دو بخش تقسیم می‌شود:

تمیز کردن کاشی سرویس بهداشتی و حمام

• تمیز کردن دوغاب یا همان درز بین کاشی‌ها

دوغاب میان کاشی‌های کف سرویس بهداشتی و حمام یکی از نقاط مهم برای رشد باکتری‌ها هستند. زمانی که دوغاب میان کاشی‌ها به کثیفی آغشته می‌شوند (جدا از آلودگی) ظاهر کلی سرویس بهداشتی و حمام را نیز کدر می‌کنند. برای تمیزکاری دوغاب، به ترتیب زیر عمل کنید:

• برس کف‌شوی را به مایع سفیدکننده آغشته کنید

• سپس با استفاده از آن زمین را تمیز نمایید

• پس از آن‌که تمامی سطح کاشی‌ها و دوغاب را با استفاده از برس کف‌شوی آغشته به سفید‌کننده تمیز کردید، آن را آب‌کشی نمایید.

لازم به ذکر است که در حین انجام این کار، حتما درب سرویس بهداشتی یا حمام را باز بگذارید و تهویه آن را نیز روشن کنید؛ تا آسیبی به دستگاه تنفسی‌تان نرسد. پیشنهاد می شود

تمیز کردن کف دستشویی

2. تمیز کردن کف دستشویی، سقف، دیوارها و پیش‌ خوان روشویی

از دیگر اجزای مهم در تمیز کردن دستشویی و حمام، پیشخوان روشویی، دیوارها، سقف و کف هستند. برای تمیز کردن این اجزاء:

• ابتدا شوینده چندمنظوره را در یک بطری خالی آب‌پاش بریزید.

• سپس آن را برروی سطوح بخش‌های نام‌برده اسپری کنید.

• بعد از آن آب داغ را در قسمت روشویی یا بخش دوش حمام باز کنید؛ تا اندازه‌ای که در محیط بخار ایجاد شود.

• سپس آب را ببندید و از محیط خارج شوید.

• برای 20 دقیقه درب سرویس یا حمام را ببندید؛ این‌گونه شوینده‌ای که ابتدا اسپری کردید با بخار به‌خوبی با هم آغشته می‌شوند.

• در پایان کار نیز تمامی اجزای آن را به‌همراه کف سرویس، با استفاده از پارچه‌ای تمیز یا تی میکروفایبر پاک کنید.

  0 تا 100 بررسی شیرآلات لاکچری + تصویر

3. تمیز کردن انواع توالت

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تمیز کردن دستشویی ، شستن دستشویی است. می‌توان گفت بیش‌ترین مکانی که در سرویس بهداشتی آلوده به جرم و باکتری می‌شود، توالت است. برای تمیز کردن توالت :

• ابتدا یک فنجان جوش شیرین را در کاسه توالت بریزید.

• پس از چند دقیقه، با فرچه مناسب درون کاسه را تمیز کرده و سپس سیستم تخلیه آب را فعال کنید تا با تخلیه آب، کاسه توالت به‌خوبی پاک شود.

• لازم به ذکر است که اگر با تخلیه آب کاسه توالت کاملا پاک نشد، می‌توانیم با پاشش آب از شلنگ، آن قسمت را به‌خوبی تمیز کنید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره دکوراسیون حمام را بخوانید.

نظافت سرویس بهداشتی

4. نظافت کاسه روشویی

کاسه روشویی نیز یکی از پرکاربردترین تجهیزات در هر سرویس بهداشتی است. هم‌چنین در بسیاری از حمام‌ها نیز از انواع کاسه روشویی استفاده می‌شود. برای تمیز کردن دستشویی و حمام نمی‌توان نظافت کاسه روشویی را نادیده گرفت. برای تمیزکاری کاسه روشویی کافی است سرکه سفید یا جوش شیرین را به مقدار لازم (براساس اندازه کاسه) درون آن بریزید. پس از آن با پاشش آب داغ آن را پاک کنید.

5. تمیزکاری شیرآلات حمام و سرویس بهداشتی

شیرآلات بهداشتی نیز به‌دلیل تماس دست افراد با آن‌ها و هم‌چنین پاشش آب، یکی دیگر از محل‌هایی است که انواع باکتری‌ و جرم درآن تجمع می‌کنند. برای تمیزکاری این بخش می‌توان ازدستمال مرطوب‌های ضدعفونی‌کننده یک‌بار‌مصرف استفاده کرد. هم‌چنین، قسمت درز بخشی که شیر بروی کاسه روشویی یا دیوار قرار می‌گیرد، ممکن است محل تجمع دیگر باکتری‌ها باشد. برای پاک کردن این قسمت نیز می‌توان از نخ ‌دندان استفاده کرد. درنتیجه این قسمت نیز به‌خوبی پاک می‌شود.

تمیزکاری سیستم تهویه حمام و سرویس بهداشتی

6. تمیزکاری سیستم تهویه حمام و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از قسمت‌هایی که در محیط سرویس بهداشتی و حمام در معرض آلودگی قرار دارد، سیستم تهویه است. برای تمیز کردن دستشویی باید نظافت این بخش را نیز در برنامه خود داشته باشیم. برای تمیزکاری سیستم تهویه:

• ابتدا برق سیستم تهویه را قطع کنید.

• سپس قاب روی آن را بردارید.

• قاب روی آن را داخل ترکیب آب گرم و مایع ظرف‌شویی قرار دهید.

• پس از آن با استفاده از جاروبرقی و نازل مناسب، گردوغبار روی تیغه‌ها و محیط داخلی سیستم تهویه را بگیرید.

• سپس با یک تکه پارچه تمیز و مرطوب، محیط داخل و تیغه‌ها را پاک کرده و صبر می‌کنیم تا خشک شوند.

• در انتها نیز قاب سیستم تهویه را در جای خود ببندید.

7. تمیزکاری فرچه سرویس بهداشتی

از دیگر بخش‌های مهم سرویس بهداشتی، بخش متعلق به لوازم مورد نیاز در آن است؛ یکی از این لوازم مورد نیاز فرچه دستشویی است. فرچه دستشویی به‌دلیل نوع کاربردش محلی ایده‌آل برای تجمع باکتری‌هاست. از این‌رو در تمیز کردن دستشویی نیز نظافت این‌گونه لوازم بسیار مهم است. برای تمیزکاری فرچه سرویس بهداشتی:

• ابتدا مایع سفیدکننده را روی قسمت برس فرچه بریزید.

• چند دقیقه اجازه دهید مایع سفیدکننده روی برس باقی بماند؛ سپس آن را آب‌کشی نمایید.

• سپس درون محفظه نگه‌دارنده فرچه، آب گرم آغشته به صابون را ریخته و برای مدتی اجازه دهید محلول درون آن باقی بماند.

• محفظه نگه‌دارنده را آبکشی نمایید.

8. تمیزکاری حوله دستشویی

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز در سرویس بهداشتی، حوله است. به‌دلیل استفاده مکرر، رطوبت و سایر موارد مشابه، حوله و جاحوله‌ای یکی از مراکز تجمع باکتری‌هاست. برای تمیزکاری حوله، می‌توانیم آن را درون لباسشویی با درجه ضدعفونی شسته و یا به کمک مایع سفیدکننده آن را تمیز کنیم. لازم به ذکر است که قسمت جاحوله‌ای نیز باید با یک دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده تمیز شود. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تبدیل توالت ایرانی به فرنگی را بخوانید.

تميز کردن حمام

9. تمیزکاری دوش حمام

از اجزاء مهم دیگر در شستن حمام و دستشویی، دوش حمام است. سردوش حمام یکی از محل‌های دیگر برای تجمع انواع رسوبات و به دنبال آن، انواع باکتری‌هاست که نادیده گرفتن آن در نظافت ممکن است باعث بیماری یا مشکلات دیگر برای ما شود. از این‌رو برای نظافت این بخش از حمام پیشنهاد می‌دهیم:

• یک کیسه پلاستیکی را به اندازه‌ای متناسب با ابعاد سردوش از سرکه سفید پر کنید.

• سپس کیسه حاوی سرکه سفید را برروی قسمت سردوش (به‌گونه‌ای که تمامی سطح سردوش را پوشش دهد) ببندید.

• یک شب تا صبح بگذارید کیسه حاوی سرکه سفید برروی سردوش بماند و سپس آن را باز کرده و آب‌کشی کنید تا به‌خوبی پاک شود.

10. تمیزکاری پرده حمام

پرده حمام جزئی از لوازم مورد نیاز در حمام است که به‌دلیل پاشش آب و رطوبت، محل تجمع و رشد انواع جرم و باکتری است. پرده را می‌توان در لباسشویی با مواد‌های شوینده رایج شست. اما برای پاک شدن لکه‌های خشک‌شده روی پرده می‌توان به‌همراه آن‌ها حوله‌ها را نیز درون ماشین لباسشویی انداخت. به‌این‌ترتیب ضمن پاک‌شدن حوله‌ها، پرده‌های حمام نیز کاملا تمیز و پاکیزه می‌شوند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره مدل کاشی سرویس بهداشتی کوچک را بخوانید.

  معرفی بهترین برند شیرآلات ایرانی و خارجی 2024

11. تمیزکاری درب سرویس بهداشتی و حمام

در تمیز کردن دستشویی و حمام، تمیزکاری درب آن‌ها را نیز نباید فراموش کرد. یکی از راه‌های مناسب برای نظافت این قسمت از حمام و دستشویی استفاده از ترکیب سرکه سفید و جوش‌شیرین است:

• ابتدا چند قطره از سرکه سفید خالص را به یک لیوان جوش‌شیرین اضافه کنید

• مواد را روی درب سرویس قرار دهید؛ به‌گونه‌ای که تماما سطح درب را بپوشاند.

• به‌دلیل غلظت بالایی که این ترکیب دارد، به‌خوبی چسب‌ناک می‌شود. از این‌رو اجازه دهید به‌مدت یک ساعت مواد روی درب بماند.

• سپس آن را با استفاده از پارچه میکروفایبر پاک کنید.

• در انتها درب را آب‌کشی کرده و پس از آن با یک تکه پارچه میکروفایبر تمیز دیگر آن را به‌خوبی خشک کنید.

مقاله در یک نگاه

تمیز کردن دستشویی و حمام یکی از قسمت‌های مهم نظافت هر خانه‌ای به‌حساب می‌آید. خیلی از ما با نکات تمیزکاری که از دیگران یاد گرفته‌ایم به نظافت محیط خانه، دستشویی و حمام می‌پردازیم. اما اغلب با نظافت خیلی از اجزای این دو محیط ممکن است مشکل داشته باشیم؛ چراکه تمیز شدن بعضی از این بخش‌ها چالش‌برانگیز هستند. از طرفی هم به دلایل مختلفی تمیزکاری برخی از بخش‌ های حمام و دستشویی را ممکن است نادیده بگیریم؛ به‌خیال آن‌که این قسمت‌ها تماسی با باکتری‌ها نخواهند داشت. ما در این مقاله با معرفی لوازم مورد نیاز برای نظافت و هم‌چنین 11 ترفند برای تمیز کردن دستشویی و حمام، سعی کردیم این چالش‌ها را برای شما کم‌تر کنیم. هم‌چنین با استفاده از نکات این مقاله با نظافت برخی از اجزائی که ممکن است در گذشته به آن‌ها توجه نمی‌کردید، آشنا شوید. نظرتان دررابطه با این ترفندها را با ما و دیگر کاربران نیز درمیان بگذارید.

برخی از سوالات متداول

مواد شوینده طبیعی برای نظافت حمام و سرویس بهداشتی کدامند؟

نمک - جوش شیرین - سرکه - آب‌لیمو.

لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن حمام و دستشویی کدامند؟

1. دستکش پلاستیکی 2. فرچه یا برس کف‌شوی 3. بطری خالی آب‌پاش (اسپری) 4. پارچه تمیز 5. دستمال یا پارچه میکروفایبر 6. تی میکروفایبر و ...

2 thoughts on “11 ترفند تمیز کردن دستشویی و حمام + هر آنچه باید بدانید

  1. فریبا گفت:

    سلام ممنون از نکاتی که برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام گفتید.

    1. mahnaz.golzar@golzarhome.com گفت:

      از توجه شما سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *