مقالات کاربردی

دلایل گرفتگی سینک ظرفشویی + تکنیک رفع گرفتگی خانگی

دلایل گرفتگی راه آب ظرفشویی و روشویی سرویس بهداشتی - رفع مشکل گرفتگی

به دلایل مختلفی ممکن است با گرفتگی سینک ظرفشویی (جمع شدن آب پشت سینک ظرفشویی) روبرو شوید که البته همیشه هم بسیار ناگوار بوده و تمام فرآیند شستشوی ظروف، میوه و … در سینک آشپزخانه را با مشکل روبرو خواهد کرد. اگر شما تمام سلیقه و ظرافت خود را به کار برده و یک سینک عالی و مدرن نیز تهیه کرده باشید، با بروز پدیده گرفتن سینک، تمام ظاهر شیک و جذابی که برای آشپزخانه خود تدارک دیده اید، بر باد خواهد رفت. منظره ای که شکل می گیرد؛ یک سینک پر از آب است که هر کار می کنید، امکان تخلیه آن به روش همیشگی و عبور از لوله ها وجود ندارد.

در ادامه ببینیم به چه دلایلی با گرفتگی سینک ظرفشویی روبرو می شویم و چه روش هایی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد. احتمالا شما می توانید پیشگیری های موثری نیز از این موضوع به عمل بیاورید که با در نظر گرفتن آن ها، هرگز با موضوع گرفتن سینک و لوله های ظرفشویی آشپزخانه روبرو نخواهید شد.

دلایل گرفتگی راه آب ظرفشویی

علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی (علت گرفتگی سینک ظرفشویی) چیست؟ به دلایل مختلفی ممکن است سینک و لوله های ظرفشویی با موضوع گرفتگی و عدم عبور آب مواجه شود. از جمله دلایل گرفتگی راه آب ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شستشوی پیوسته ظروف بسیار چرب و تخلیه چربی داخل سینک: این یکی از مشکلاتی است که غالبا پس از گذشت مدت زمانی موجب گرفتگی سینک خواهد شد. در صورتی که معمولا ظروف بسیار چربی را داخل سینک ظرفشویی شسته و چربی را به طور مستقیم در سینک می ریزید، باید انتظار داشته باشید که پس از گذشت مدتی، با گرفتگی قابل توجه سینک ظرفشویی روبرو شوید. معمولا این وضعیت از حالت خفیف آغاز شده و با تداوم ریختن چربی، شدت پیدا می کند تا این که به گرفتگی کامل برسد.
  2. ریختن پس مانده های غذا در سینک ظرفشویی: این عادت بسیار بدی است که بدون قرار دادن توری محافظ سینک، پس مانده های غذا را داخل سینک ریخته و اجازه دهیم که به مجرای لوله ها وارد شوند. به یاد داشته باشید که لوله های ظرفشویی چندان پهن نبوده و از نوع باریک انتخاب می شوند، با این حساب ریخته شدن پیوسته پس مانده های غذا، به شکلی کاملا بدیهی و قابل انتظار، موجب گرفتگی لوله ها خواهد شد و نمی توان انتظار داشت که چنین چیزی روی ندهد.به همین دلیل است که همیشه تاکید می شود تا در خروجی آب سینک ظرفشویی، از توری های محافظ که جلوی عبور پس مانده های غذا را می گیرند، استفاده شود. البته راه حل بهتر این است که قبل از قرار دادن ظروف در سینک، آن ها را به کمک یک دستمال به خوبی تمیز کرده و تمام پس مانده های غذا و خوردنی ها را پاک کرده و در زباله دان بریزید. به این شکل فرآیند شستشو نیز به مراتب ساده تر و البته لذت بخش تر خواهد شد.
  3. استهلاک و عمر بالای لوله های ظرفشویی: گاهی اوقات نیز کاربر هیچ تقصیری در این خصوص ندارد و تنها عمر بالا و استهلاک لوله های ظرفشویی باعث شده است که به مرور زمان رسوبات آب در جداره داخلی لوله ها جمع شده و موجب تنگی و سختی عبور آب گردد. در این حالت نیز رفته رفته آب جمع شده داخل سینک با سختی بیشتری عبور خواهد کرد و این موجب تجمیع آب در سینک خواهد شد. در این شرایط غالبا ناچار به تعویض لوله ها هستیم. پیشنهاد می شود جهت خرید شیر ظرفشویی کلیک کنید.
  0 تا 100 تعویض شیر و علمک دستشویی + تعویض شیر ظرفشویی

روش های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

برای باز کردن سینک ظرفشویی، باید ابتدا ببینید علت گرفتگی چیست و سپس بهترین روش مطابق آن را انتخاب کنید.

در صورتی که گرفتگی سینک ظرفشویی مربوط به کهنگی و رسوب در لوله ها باشد؛

در این صورت می توانید در فاز اول از محلول های صنعتی لوله باز کن استفاده کرده و در چند نوبت از این محلول داخل سینک و مسیر آب ریخته و اجازه دهید رسوبات موجود در لوله ها، پاکسازی شوند. اما در نظر داشته باشید که اگر این رسوبات و کهنگی و گرفتگی لوله ها مزمن بوده و به میزان زیادی باشد، به این شکل احتمالا مساله برطرف نشده و نیاز به تعویض لوله های ظرفشویی وجود دارد.

در صورتی که گرفتگی سینک ظرفشویی مربوط به چربی باشد؛

اگر گرفتگی لوله ها، به چربی هایی که پیش از این پیوسته داخل سینک ریخته اید، مربوط باشد؛ شما احتمالا می توانید از ترکیب آب و سرکه یا محلول های شیمیایی و صنعتی باز کردن لوله، استفاده کرده و گرفتگی مسیر آب را برطرف نمایید.

در صورتی که گرفتگی سینک ظرفشویی مربوط به پس مانده های غذا باشد؛

اگر این گرفتگی به وارد شدن پس مانده های غذا داخل لوله ها مربوط باشد؛ معمولا می توانید با باز کردن لوله و گردنی از زیر سینک (داخل کابینت) و تمیز کردن گلوگاه آن، به رفع گرفتگی کمک کنید. غالبا پس مانده های غذا در این محل تجمع پیدا کرده و مانع عبور راحت آب خواهند شد. به این صورت با باز کردن گلوگاه و تمیز کردن آن، باید مشکل عبور آب حل شود.

در نهایت اگر هیچ یک از روش های فوق نتوانست به باز کردن لوله های ظرفشویی کمک کند، توصیه می کنیم که از یک تکنسین و متخصص لوله باز کنی برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

اگر مشکل گرفتگی راه آب ظرفشویی یا راه آب روشویی یا گرفتگی کف شور آشپزخانه پیدا کردید، یک راه برای باز کردن آن رخت آویز سیمی خمیده است. کافی است رخت آویز سیمی را باز و تا حد امکان صاف کنید. یک سر آن را خم کنید تا به شکل قلاب در بیاید؛ بعد آن را به داخل راه آب فشار دهید و شروع به ماهیگیری کنید. بعد از اینکه موها یا دیگر موادی که باعث گرفتگی کف‌شور آشپزخانه یا گرفتگی راه آب ظرفشویی یا روشویی یا وان شده‌اند خارج کردید، بهتر است که آب داغ را باز کنید تا راه آب شسته و تمیز شود.

گرفتگی شیر ظرفشویی

یک راه رفع گرفتگی روشویی (گرفتن سینک ظرفشویی) استفاده از تلمبه یا چاه باز کن است. البته مشکل اینجاست که بسیاری از افراد روش استفاده‌ی درست از این وسیله را بلد نیستند. اولین فشار رو به جلو نباید خیلی با شدت انجام شود. قرار است هوا را از قسمت زنگ شکل تلمبه با فشار خارج کنید، اما نمی‌خواهید که باعث پاشش و پخش شدن آب شوید. مخصوصاً اگر کف‌پوش آشپزخانه یا حمام از جنس چوب سخت باشد. وقتی آب خارج شد، می‌توانید با شدت بیشتری تلمبه بزنید اما دقت کنید که جای آن روی راه آب محکم باشد. اگر چهار یا پنج بار تلمبه زدید و پیشرفتی حاصل نشد، دست از تلمبه زدن نکشید. شاید لازم باشد ده یا دوازده بار این حرکت را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. همچنین دقت کنید که آب کافی در توالت وجود داشته باشد تا تلمبه را بپوشاند.

یک راه حل دیگر برای رفع گرفتگی راه آب سینک ظرفشویی یا کف‌شور آشپزخانه است. یک سوم فنجان جوش شیرین را با یک سوم فنجان سرکه ترکیب کنید؛ توجه داشته باشید که این ترکیب گاز تولید می‌کند. محلول را فوراً داخل راه آب بریزید؛ فرایند تولید گاز به شکستن و از بین رفتن ماده‌ی چسبناک داخل لوله‌ی فاضلاب، مو و چرک و کثافت موجود کمک می‌کند. بهتر است بگذارید دست کم یک ساعت به همین شکل بماند.

علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی

البته اگر تاثیر حداکثری می‌خواهید، توصیه می‌کنیم اجازه دهید تمام طول شب این ترکیب در راه آب باقی بماند و از شستن آن خودداری کنید. بعد از سپری شدن یک ساعت یا یک شب، با آب داغ راه آب را آبکشی کنید. راه دیگر استفاده از این دو ماده این است که اول جوش شیرین را داخل راه آب بریزید و بعد سرکه را پشت سرش اضافه کنید.

  راهنمای خرید شیر ظرفشویی + نکات مهم در انتخاب بهترین شیر ظرفشویی

با وجود این توضیحات، شاید ساده‌ترین ترفند استفاده از آب جوش باشد. کتری را پر از آب کنید و بگذارید جوش بیاید و بعد آرام آرام آب جوش را در دو یا سه مرحله داخل راه آب بریزید. به این ترتیب آب جوش فرصت پیدا می‌کند بین هر بار ریختن چند ثانیه عمل کند. قبل از انجام این کار حتماً سینک ظرفشویی یا کاسه روشویی را خالی کرده باشید و موقع کار با آب جوش نهایت دقت را داشته باشید که خودسوزی نکنید. استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن راه آب کمی خطرناک است چرا که ممکن است سریع اثر نکنند و باعث خوردگی نیز بشوند. اگر نمی‌دانید کدام یک از گزینه‌های پیشنهادی بالا را به کار ببرید یا این راه‌ها تاثیر نکردند، راه سریع و مؤثرتر تماس با متخصص است.

رفع گرفتگی روشویی

جلوگیری از گرفتگی راه آب ظرفشویی یا روشویی

برای پیشگیری از گرفتگی سینک ظرفشویی لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • همیشه از توری محافظ خروجی آب سینک استفاده کرده و هرگز این توری را جز برای نظافت و شستشو یا تعویض کنار نزنید. البته حتما حداقل ماهی یکبار نسبت به تعویض توری اقدام کنید تا آلودگی و کهنگی برای سلامت شما و اطرافیانتان مشکل ساز نشود.
  • هرگز پس مانده های غذا را داخل سینک ظرفشویی نریزید و همیشه پیش از قرار دادن ظروف در سینک، کلیه مواد غذایی مانده در آن و هر گونه زائدات دیگر را پاکسازی کنید.
  • از ریختن چربی های زیاد به صورت مستقیم داخل سینک ظرفشویی پرهیز نمایید. در صورت امکان چربی را نیز در یک کیسه ریخته، درب آن را گره زده و داخل زباله دان بیندازید. به این ترتیب به شکل و اندازه قابل توجهی عمر مفید لوله های مسیر ظرفشویی و سینک را افزایش خواهید داد. به یاد داشته باشید که ریخته شدن چربی داخل سینک ظرفشویی، به جز مشکلی که برای مسیر لوله ها ایجاد می کند؛ موجب کدر شدن سینک شده و خیلی زودتر از حد انتظار جلوه و زیبایی آن را تخریب خواهد کرد.
  •  روش جلوگیری از گرفتگی روشویی این است که از ورود مو یا مواد و زباله ریز به راه آب جلوگیری کنید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است در واقع وقتی می‌شود مانع وارد شدن مو، چربی و آشغال‌های دیگر به راه آب شد، چرا مجبور به تمیز کردن آن‌ها شویم؟ مثلاً، اگر می‌دانید که موهایتان موقع شستشو ریزش شدید دارد، از روش‌های پیشگیری استفاده کنید. حتماً یک محافظ روی راه آب بگذارید تا موهایی که می‌ریزند را جمع کند. این پوشش محافظ هم برای دوش، هم روشویی و هم وان حمام نتیجه بخش است.
  • وقتی ظرف‌ها را می‌شویید، چه در ماشین ظرفشویی چه به صورت دستی، دقت کنید که غذای باقیمانده در ظروف را در سطل زباله خالی کنید و هیچ غذایی در آن‌ها نماند. یک راه حفظ و نگهداری راه آب، ریختن آب داغ در راه آب به صورت هفتگی است. راه دیگر این است که هر هفته در راه آب سرکه بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند و بعد دو بطری آب داغ در آن بریزید.

همچنین خوب است که به صورت مداوم لوله کشی‌ های ساختمان را بررسی کنید تا ببینید نشتی یا گرفتگی دارد یا نه. به این ترتیب نیاز اضطراری به لوله کشی، که هزینه‌اش به مراتب بیشتر خواهد شد، پیدا نمی‌کنید.

  24 روش تزیین آشپزخانه عروس + هر آنچه باید بدانید

کلام آخر

ظرف شستن یکی از رفتارهای آرامش بخشی است که می توان به کمک آن به تمدد اعصاب کمک کرد و برای بسیاری از افراد با وجود ماشین های ظرفشویی، هنوز ظرف شستن لذت بخش است. با نگهداری درست از سینک ظرفشویی و مراقبت های لازم، می توانید از گرفتگی سینک ظرفشویی جلوگیری کرده و فرآیند شستشوی ظروف را همیشه لذت بخش و درست نگه دارید.

شما چه تجربه ای در این زمینه داشته و چه توصیه ای می کنید؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران وبلاگ گلزار هوم در میان بگذارید. پیشنهاد می شود مقاله در خصوص علت رسوب آب در لوله  را بخوانید.

برخی از سوالات متداول

دلایل گرفتگی راه آب ظرفشویی چیست؟

از جمله دلایل گرفتگی راه آب ظرفشویی می توان به این موارد اشاره کرد: شستشوی پیوسته ظروف بسیار چرب و تخلیه چربی داخل سینک - ریختن پس مانده های غذا در سینک ظرفشویی - استهلاک و عمر بالای لوله های ظرفشویی.

روش های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی کدامند؟

یک راه برای باز کردن گرفتگی سینک ظرفشویی استفاده از رخت آویز سیمی خمیده است - یک راه دیگر استفاده از تلمبه یا چاه باز کن است - راه حل دیگر این است که یک سوم فنجان جوش شیرین را با یک سوم فنجان سرکه ترکیب کنید؛ توجه داشته باشید که این ترکیب گاز تولید می‌کند. محلول را فوراً داخل راه آب بریزید.

2 thoughts on “دلایل گرفتگی سینک ظرفشویی + تکنیک رفع گرفتگی خانگی

  1. مرتضی گفت:

    ممنون از روش های خوبی که برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی گفتید عالی بودن.

    1. modiran seo گفت:

      سلام ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *